Dissabte, 7 desembre 2024
IniciDESTACADESTurisme accessible a les ciutats espanyoles: des de guies fins a aplicacions...

Turisme accessible a les ciutats espanyoles: des de guies fins a aplicacions col·laboratives

Els itineraris accessibles han de garantir la seguretat de les persones, evitant obstacles i amb la il·luminació adequada

turisme accessible ciutats espanyoles
Una dona fent turisme // Foto: Servimedia

Cada cop més localitats estan adaptant les seves ciutats per afavorir un turisme accessible, encara que alguns estudis revelen que les localitats a Espanya estan lluny de ser plenament accessibles.

El març del 2023, la consultora Idencity va publicar un informe analitzant l’accessibilitat de les principals localitats espanyoles. De mitjana, les ciutats espanyoles van obtenir un grau de compliment del 48,3% als indicadors estudiats.

Informació sobre turisme accessible

La Comissió Europea atorga cada any, en col·laboració amb el Fòrum Europeu de Discapacitat, el Premi Ciutat Accessible per impulsar l’accessibilitat de persones amb discapacitat amb mesures i plans que millorin les ciutats. El 2023, entre les ciutats premiades hi va haver una espanyola, Còrdova, que va quedar en segon lloc. Un any abans, Barcelona va ocupar un tercer lloc en aquest premi. El 2020, Castelló va ser la tercera ciutat més accessible de la Unió Europea, a la classificació del Premi Ciutat Accessible.

Córdoba compta amb una guia, ‘Còrdova Accessible’, per fer turisme per la ciutat, amb rutes, carrers, punts d’interès, transport i esdeveniments adaptats a persones amb discapacitat. La Junta d’Andalusia, a més, posa a disposició de la ciutadania una guia amb informació sobre turisme accessible a les vuit províncies andaluses i valoracions de cadascun dels llocs.

Barcelona també ofereix una web amb informació sobre allotjament, llocs d’interès, transports i serveis adaptats a persones amb discapacitat visual, auditiva, motriu i cognitiva. Madrid també disposa de guies per a persones amb necessitats d’accessibilitat.

La Comunitat Valenciana ofereix rutes per les tres províncies per fer “turisme sense barreres”. A Galícia, la Xunta també ha compilat restaurants i allotjaments adaptats a persones amb mobilitat reduïda a la comunitat. A més, per al Camí de Sant Jaume, el Govern gallec va posar a la disposició dels pelegrins una guia amb recursos d’accessibilitat.

Aplicacions col·laboratives

També hi ha iniciatives privades per millorar el turisme accessible de les ciutats. Tur4All és una aplicació de la Plataforma Representativa Estatal de Persones amb Discapacitat Física (Predif) i Vodafone que permet a qualsevol usuari informar i destacar sobre establiments, recursos i serveis turístics accessibles.

La Fundació Telefónica té Mapcesible, una aplicació mòbil on qualsevol persona pot col·laborar establint un mapa d’accessibilitat de les ciutats i pobles d’Espanya. Map4All, de la Fundació Equipara, té unes funcionalitats semblants: permet igualment filtrar pel tipus de necessitat que es requereix i oferirà establiments i localitzacions adaptats a les necessitats de cada usuari.

Condicions per ser accessible

El 2021, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va publicar una ordre ministerial per impulsar “l’efectivitat real de l’accessibilitat universal i el dret a la igualtat d’oportunitats i de tracte per a totes les persones als espais públics”. Per això s’estableixen una sèrie de condicions que han de tenir els espais públics de les ciutats i els municipis per afavorir una mobilitat accessible.

Un dels principals punts de l’ordre és afavorir la circulació en itineraris de vianants, que són aquells que garanteixen l’ús i la circulació de forma segura, còmoda, autònoma i contínua de totes les persones. Especifiquen que en cas que hi hagi més d’un itinerari i no tots siguin accessibles, s’han d’habilitar les mesures necessàries perquè el recorregut no sigui discriminatori, ni per la longitud, ni per transcórrer fora de les àrees de més afluència de persones.

La il·luminació dels carrers, especifica a la guia el Ministeri de Transports Mobilitat i Agenda Urbana, no han d’interrompre el pas a les zones de vianants. Afegeixen a més que hi podria haver un reforç de la il·luminació en zones de fricció, com són els passos de vianants i les parades de bus o tramvia. També s’especifica que les rampes poden tenir una senyalització lluminosa específica.

Els trams de rampa han de comptar amb un pendent transversal del 2%, una amplada mínima entre parets o passamans d’1,8 metres i una amplada màxima horitzontal de nou metres. Pel que fa a les escales, l’ordre ministerial detalla que, quan vagin confrontants a una rampa o ascensor, han de tenir entre tres i 12 esglaons, una amplada de 1,20 metres i una petjada de 28 centímetres i una contrapetja de 13 centímetres per afavorir l’accessibilitat i garantir la seguretat.

El document del Ministeri de Transports indica que l’espai públic ha de ser respectuós per evitar la discriminació, l’assegurança i el còmode per evitar situacions de risc, saludable perquè no suposi un risc per a la salut o inconvenient a les persones amb patologies i funcional. Un altre dels requisits és que l’espai sigui comprensible perquè els usuaris puguin orientar-se sense dificultat, amb informació perceptible, multimodal i icones comunes a diferents països, i evitant les abreviatures.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES