17.3 C
Barcelona
Divendres, 23 octubre, 2020

Últimes notícies

L’AMB presenta una diagnosi de les necessitats de les persones amb discapacitat als municipis

L’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Observatori de la Discapacitat...

TASF destina una nova partida de 13,6M€ a la inserció laboral de les persones amb discapacitat

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha anunciat avui una nova injecció de 13,6 milions...

L’Ajuntament de Barcelona, premiat per les superilles de les cures posades en marxa en el marc del SAD

La Fundación Pilares ha premiat les superilles de les cures posades en marxa per l’Ajuntament de Barcelona,...

Cinc nous llibres en lectura fàcil i quatre activitats per facilitar l’aprenentatge del català i l’aranès

La directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, acompanyada de la codirectora de l’Associació Lectura Fàcil, Eugènia...

La tornada a l’escola essencial per potenciar el llenguatge

tornada escola comunicacio oral
Beatriz Wolgeschaffen, logopeda // Foto: Grupo Virtus

Els nens estan tornant a l’escola i és evident que a molts pares els fa por aquest retorn després sis mesos, però és una realitat que està aquí ia més és una cosa necessària. En aquests mesos, els pares heu hagut de desenvolupar diferents rols. Al vostre de pares heu hagut de sumar el de professors, el d’animadors, fins i tot d’informàtics i, en alguns casos, de logopedes.

En aquest últim punt, cal buscar el costat positiu a aquesta volta, la necessitat de tornar per aquests nens amb retard del llenguatge. Cal tenir en compte que el retard del llenguatge és una demora en l’accés al llenguatge oral com a forma de comunicació.

Els nens aprenen el llenguatge al escoltar als altres quan parlen, però no només així, aprenen al practicar. La família és el marc inicial on el nen adquireix el llenguatge, però progressivament, es va obrint a la resta de l’entorn social i és aquí on l’escola un paper fonamental.

El desenvolupament de la llengua oral no implica únicament parlar, és a més un element per al desenvolupament cognitiu, una eina per comprendre i relacionar-se amb l’entorn.

A l’escola es produeixen relacions personals que impliquen aprendre a comunicar-se amb l’altre. En l’entorn familiar també es desenvolupa, aprenen a casa, escolten, imiten, amplien el vocabulari, es comuniquen … però en l’entorn escolar tot això ho fan amb els seus iguals. 

Les activitats que es duen a terme a l’escola es realitzen en grup o en petits grups, de manera que, en la majoria dels casos, resulten motivadores i animen a comunicar-se amb l’altre. És fonamental la socialització, aprendre a relacionar-se amb la resta i establir comunicacions amb iguals.

A casa, el nen se sent segur i còmode, els pares o germans són capaços d’anticipar-se les seves necessitats. Hi ha ocasions en què ni es necessita emetre el so, amb una mirada, un gest, els pares ja saben el que vol o necessita, o amb emetre només la paraula sense formar una oració completa, per exemple. Davant d’això, aquest esforç de comunicar-se, de fer alguna cosa que, en aquest moment, pel motiu que sigui, li suposa un “treball extra”, no ho viu com una cosa necessària, perquè en realitat en aquest context no ho és.

A l’escola aquesta situació canvia. La comunicació oral és constant

Amb dos emissors principalment, professors i companys, i ell, amb el seu retard en el llenguatge oral, és el receptor, qui està rebent tota aquesta informació, el missatge, i en un percentatge molt alt, el codi és el llenguatge oral. Però també és l’emissor de missatges i els altres es converteixen en els receptors, i perquè aquesta comunicació no sigui frustrant, necessita aquest codi de el llenguatge oral, no seran suficients gestos, ni mirades …

Va a estar unes quantes hores del dia envoltat de tot aquest llenguatge oral que emeten els seus companys i els adults i que probablement provocarà que ell també hagi de emprar-lo, i serà fàcil que intenti imitar el que està rebent dels altres.

Potser la por ens pugui en aquesta situació, en aquesta nova “normalitat” en què hem de incorporar-nos als centres educatius, però podem pensar que, si de moment és així, té el seu costat positiu, ell va a estar rebent constantment llenguatge oral, va haver de emprar, haurà de intentar fer-ho més correctament possible perquè els seus iguals li comprenguin, va tenir models d’imitació, en definitiva va a socialitzar amb els seus iguals i això segur que li aporta al seu llenguatge coses positives.

Beatriz Wolgeschaffen – Logopeda en Centre Mèdic Complutense (Grupo Virtus)

Subscriu-te a la nostra Newsletter

Per rebre al teu correu les últimes notícies, anuncis i ofertes exclusives del món de la discapacitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

L’AMB presenta una diagnosi de les necessitats de les persones amb discapacitat als municipis

L’Àrea de Desenvolupament Social i Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l’Observatori de la Discapacitat...

TASF destina una nova partida de 13,6M€ a la inserció laboral de les persones amb discapacitat

El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha anunciat avui una nova injecció de 13,6 milions...

L’Ajuntament de Barcelona, premiat per les superilles de les cures posades en marxa en el marc del SAD

La Fundación Pilares ha premiat les superilles de les cures posades en marxa per l’Ajuntament de Barcelona,...

Cinc nous llibres en lectura fàcil i quatre activitats per facilitar l’aprenentatge del català i l’aranès

La directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, acompanyada de la codirectora de l’Associació Lectura Fàcil, Eugènia...

NO ET PERDIS...

Les mesures de prevenció pel coronavirus obliguen a ajornar la fira ‘Sí i Millor’ d’ocupació de persones amb discapacitat

La fira ‘Sí i Millor, di_capacitat i Talent’ que s’havia de celebrar demà i dijous a Barcelona...

Campanya de DINCAT per reivindicar la igualtat de drets entre homes i dones i acabar amb la discriminació de gènere

En motiu de la celebració del Dia Internacional de la Dona, DINCAT ha impulsat la campanya #8mTOTESlesdones...

Els 300 milions de persones afectades per Malalties Rares celebren el seu dia reclamant una millor atenció

Com no podia ser d’una altra forma, el Dia de les Malalties Rares se celebra enguany el...

La demanda de població dependent a Catalunya supera de llarg les previsions en els darrers dos anys

D’ençà de l’entrada en vigor de la Llei de l’Autonomia Personal i l’Atenció a la dependència (LAPAD),...

El CERMI proposa una reforma legal que atorgui a les persones amb dependència el grau de discapacitat del 33%

El Comitè Espanyol de Representants de les Persones amb Discapacitat (CERMI) ha fet arribar al Govern central...