
Un any més l’associació Aprenem Autisme posa en marxa la campanya de sensibilització ‘Connecta’t a l’Autisme (abans Connecta’t al Blau) amb motiu del Dia Mundial de Conscienciació sobre l’Autisme, que se celebrar el pròxim 2 d’abril.
A través de diverses activitats durant els caps de setmana del més d’abril a la zona metropolitana de Barcelona, l’entitat intentarà donar a conèixer la realitat que viuen les persones amb autisme i les seves famílies.
L’acte inaugural d’aquesta campanya tindrà lloc el 28 de març a les 20:30h i servirà per aprofundir sobre “Neurodiversitat: avançant cap a un model social de l’autisme”. Blau. Josep Maria Soro, periodista i director de TEBVist, moderarà l’acte que comptarà amb el testimoni de diferents professionals experts en neurodiversitat i inclusió i membres socis d’Aprenem Autisme, tots ells amb autisme, que incorporaran una visió social, propera i neurodiversa. Es destaca la participació de Fabrizio Acanfora, escriptor, divulgador i activista autista, encarregat de presentar la conferència inaugural.
Durant la jornada inaugural també es presentarà en exclusiva el vídeo anual de la campanya #AprenemCadaDia. Aquest any, la protagonista és la periodista i presentadora de TVE, Mercedes Milà, la qual entrevistarà i aprendrà sobre el dia a dia de la periodista i activista autista, Montse Bizarro, i de la mare amb un fill amb autisme, Patrícia Giménez.
A partir del primer cap de setmana d’abril, també se celebraran altres activitats com una il·luminació simultània de la façana de diversos edificis i monuments de color blau (color de referència internacional de l’autisme) accions de sensibilització a centres educatius i equipaments i una festa familiar i solidària com a activitat de cloenda de la campanya el diumenge 14 de maig, en el marc del Dia Internacional de la Família, que és el 15 de maig.
L’autisme des de la perspectiva social
Aprenem Autisme centrarà aquesta edició a reivindicar la necessitat d’abordar l’autisme des de la perspectiva social i neurodiversa, per a generar una transformació en l’entorn i garantir que les persones amb autisme i les seves famílies poden exercir els seus drets. Tal com destaca l’entitat, cal fugir del model que només se centra a seguir explorant l’autisme a través de la vessant genètica, biològica i clínica i proposa tractaments o intervencions orientades a disminuir els efectes que aquesta condició produeix en les persones. Cal lluitar per un model social que, més enllà de seguir millorant la vida de les persones autistes a través de la ciència de la salut, treballi per desenvolupar i implementar polítiques socials més inclusives que garanteixin els drets universals de tota la ciutadania. Inclosa aquella que té autisme.