El Govern de la Generalitat ha aprovat reservar 22 milions d’euros del total de la contractació de l’Administració de la Generalitat i el seu sector públic prevista per al 2023 a entitats que fomentin la integració laboral i professional de persones amb discapacitat o desfavorides. Aquesta és la mateixa quantitat que es va comprometre per al 2022, de la qual es van adjudicar 20,29 milions a contractes amb centres especials de treball d’iniciativa social i empreses d’inserció, el 92,2% del total.
La Generalitat va començar a reservar contractes per fomentar la integració laboral de determinats col·lectius l’any 2002 i, d’aquesta manera, es va convertir en la primera administració de l’Estat en aquesta matèria. L’objectiu és doble: d’una banda, fer de la contractació pública una veritable eina per assolir polítiques públiques de generació d’ocupació per als col·lectius més vulnerables; i, de l’altra, donar suport institucional indirecte a la important tasca que duen a terme els centres i empreses que s’hi dediquen (Centres Especials de Treball d’Iniciativa Social i empreses d’inserció o que tinguin en plantilla més d’un 30% de treballadors amb discapacitat i en situació d’exclusió). Aquesta política també s’emmarca en la línia fixada per la directiva europea de contractació pública del 2014, que té com a finalitat facilitar l’accés de les entitats a la contractació pública, i en la Llei 9/2017, de 8 de novembre de contractes del sector públic, que estableix que les administracions públiques territorials han de fixar mitjançant un acord el percentatge o la quantia d’aquesta reserva.
Aquest any, com a novetat, l’acord del Govern preveu que, amb caràcter general, com a mínim el 50% de l’import d’adjudicació dels contractes de gestió de residus tèxtils es destinin a empreses d’inserció i centres especials de treball d’iniciativa social autoritzats per al tractament d’aquest tipus d’excedents. D’aquesta manera, es dona compliment a la Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminants per a una economia circular i a la Llei de contractes del Sector Públic.
Finalment, d’acord amb el text aprovat avui, la Direcció General de Contractació, adscrita al Departament d’Economia i Hisenda, serà l’encarregada de fer-ne el seguiment. En aquest sentit, cada vegada que s’adjudiqui un contracte reservat, els òrgans responsables d’aquesta unitat a cadascun dels departaments i entitats del sector públic hauran de comunicar-ho a la Direcció General mitjançant un formulari, com a mínim, amb una periodicitat bimensual. Així mateix, s’haurà de fer constar l’existència d’aquest contracte a la Plataforma de Serveis de Contractació Pública i al Registre Públic de Contractes, dins l’apartat “Reserva social”.
Font: gencat
Secció patrocinada per