10.9 C
Barcelona
Dimecres, 2 desembre, 2020

Últimes notícies

La Generalitat premia el programa de voluntariat inclusiu #JoTbPuc de Som-Fundació

El programa #JoTbPuc fer voluntariat de Som - Fundació ha obtingut el 3r premi de la 27a edició del Premi Voluntariat atorgat pel Departament de Treball, Afers Socials i...

Per una ciutat de L’Hospitalet més respectuosa amb les persones amb diversitat funcional

L’Associació Sumem ens afegim als actes i reivindicacions entorn el dia internacional de la discapacitat del dia 3 de desembre. Ho fem amb el següent...

7 de cada 10 dones amb discapacitat han patit violència en alguna de les seves formes

Una de les dades més esfereïdores que s’han explicat aquest matí a la presentació de la guia ‘No es no’ contra l’assetjament, abusos i...

Moltes entitats del tercer sector participen avui al Giving Tuesday a través de projectes solidaris

Avui dimarts 1 de desembre se celebrar el Giving Tuesday “El Dia per donar”, que va sorgir als Estats Units l'any 2012 en contraposició al Black Friday i al Cyber Monday, dies...

La tecnologia al servei de la millora de la capacitat

app mobil tmb tecnologia discapacitat
L’app de TMB incorpora un assistent virtual // Foto: TMB

A primers d’octubre aquest mateix mitjà es feia ressò de la crítica que l’entitat ACIC ha realitzat sobre l’app que TMB ha llançat per les persones amb discapacitat visual.

Més enllà del cas concret, i de les millores que calguin o no sobre l’app, crec que existeix un debat de fons que cal abordar: ¿Quin ha de ser l’ús racional i raonable de la tecnologia per millorar les condicions de vida de les persones?

Es tracta doncs, al meu parer, d’un debat que va molt més enllà de les condicions de vida de les persones amb discapacitat, es tracta en tot cas, d’un debat social que interpel·la a tothom, i on les persones amb discapacitat hi tenen molt a dir. És bo, doncs, des del sector de la discapacitat prendre posició i participar del debat públic.

Pot semblar un punt apocalíptic, però en el llenguatge de la ciència ficció, si prenem el seu rigorós significat, avui per avui tots ja som ciborgs, entenent que un ciborg és un ésser format per matèria orgànica i dispositius tecnològics (cibernètics) que tenen per objectiu millorar les capacitats de la part orgànica.

Ja Umberto Eco, a la novel·la El nom de la rosaens situa a Fra Guillem de Baskerville, en el segle XIV, posant-se unes primeres i primitives ulleres. Així ja estava iniciant aquest camí de millorar les seves capacitats corporals amb tecnologia.

Ara, amb aquesta nova normalitat que ens ha tocat viure en plena pandèmia de la Covid-19, la velocitat d’implantació de la tecnologia s’ha accelerat i ha pres una velocitat encara més ràpida sobre la que, un cop passada la pandèmia, caldrà aturar-nos i reflexionar-hi. A més velocitat d’implantació tecnològica, més incerteses i segurament més risc d’exclusió.

Les presses són males conselleres, i per això caldrà aturar-se i avaluar què s’ha fet bé i què no. Però el cas és, que el moment actual de la pandèmia, ens duu a totes i tots a una situació discapacitant tactil·lar, és a dir, la lectura en braille, o el simple fet de tocar o palpar coses a l’espai públic, esdevé un risc. Cal una alternativa per aconseguir una

accessibilitat segura. I recórrer a la tecnologia és una opció per poder millorar l’accessibilitat comunicativa donant alternatives a totes les persones amb discapacitat visual, amb discapacitat auditiva o amb discapacitat intel·lectual.

Es poden incorporar senyals acústics als serveis i a la via pública, o elements complementaris als sistemes d’informació als usuaris de transport. Però en tot cas, la tecnologia és i ha de ser un aliat estratègic per a totes i tots, també per a les persones amb discapacitat.

De ben segur l’app de TMB no és la solució definitiva, però és una iniciativa que millora la informació i complementa l’accessibilitat ja existent. Una tecnologia que ens permet rebre una bona i correcta informació de les parades, de les línies, del temps de transport i, en síntesi, de tot el servei.

Per això, tant des del Institut Municipal de les Persones amb Discapacitat (IMPD) com des de moltes entitats de persones amb discapacitat, es col·labora amb tots els serveis públics, institucions i empreses, per trobar elements de millora de l’accessibilitat, cercant i testejant tecnologies i innovacions que es proposen, així com desenvolupant accions vers la divisòria digital.

De ben segur no sempre tot són encerts, i ja arribarà el moment de fer valoració, però el què sí és rellevant, i vull subratllar, és la importància d’emprendre el debat sobre l’ús intensiu de la tecnologia, sobretot en el moment actual.

Joan R. RieraRegidor president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat

Subscriu-te a la nostra Newsletter

Per rebre al teu correu les últimes notícies, anuncis i ofertes exclusives del món de la discapacitat

2 COMENTARIS

  1. Comentari oportú i amb aportació d’idees interessants per a obrir un debat. Obrir al futur sense menysprear les bases sensorials és una necessitat urgent per a evitar debats estèrils i avançar decididament en solucions per a tothom.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

La Generalitat premia el programa de voluntariat inclusiu #JoTbPuc de Som-Fundació

El programa #JoTbPuc fer voluntariat de Som - Fundació ha obtingut el 3r premi de la 27a edició del Premi Voluntariat atorgat pel Departament de Treball, Afers Socials i...

Per una ciutat de L’Hospitalet més respectuosa amb les persones amb diversitat funcional

L’Associació Sumem ens afegim als actes i reivindicacions entorn el dia internacional de la discapacitat del dia 3 de desembre. Ho fem amb el següent...

7 de cada 10 dones amb discapacitat han patit violència en alguna de les seves formes

Una de les dades més esfereïdores que s’han explicat aquest matí a la presentació de la guia ‘No es no’ contra l’assetjament, abusos i...

Moltes entitats del tercer sector participen avui al Giving Tuesday a través de projectes solidaris

Avui dimarts 1 de desembre se celebrar el Giving Tuesday “El Dia per donar”, que va sorgir als Estats Units l'any 2012 en contraposició al Black Friday i al Cyber Monday, dies...

NO ET PERDIS...

El Síndic investiga l’actuació de l’Administració en la gestió de la pandèmia a les residències de gent gran

Davant la proliferació de morts en centres residencials, el Síndic de Greuges de Catalunya està investigant si s’han seguit les mesures oportunes  per prevenir...

La Renda Garantida de Ciutadania entra a la seva quarta i última fase d’implementació

La Renda Garantida de Ciutadania (RGC) ha entrat aquest 1 d’abril a la seva quarta i última fase d’implementació, que comporta un increment de...

Treball, Afers Socials i Famílies es fa enrere i torna a garantir el 100% del pagament dels serveis socials

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, ha signat avui una resolució que garanteix el 100% del pagament dels serveis...

ECOM veu discriminatori el trasllat de persones amb discapacitat amb símptomes de coronavirus a la Casa del Mar

ECOM considera que el trasllat de persones amb discapacitat a qui es detecta símptomes d’haver contret el coronavirus a la Casa del Mar és...

La Confederació reclama al Govern el pagament íntegre dels serveis d’atenció a les persones de les entitats socials

La Confederació Empresarial del Tercer Sector Social de Catalunya ha reclamat al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, que independentment de la via...