Cada 21 de març, des de l’any 2012, se celebra el Día Mundial de la Síndrome de Down. El 19 de desembre de 2011, l’Assemblea General de les Nacions Unides va aprovar la Resolució A/RES/66/149 per la qual fixava el 21 de març com a Dia Mundial de la Síndrome de Down. La data va ser escollida per simbolitzar la trisomia de la parella 21, l’alteració cromosòmica que origina la síndrome.
L’objectiu d’aquest dia mundial és fomentar l’autonomia i la participació activa en la comunitat per part de les persones amb síndrome de Down, i que aquestes puguin exercir tots els seus drets humans i llibertats fonamentals en igualtat de condicions amb les altres persones. També vol ressaltar la importància de la seva autonomia i independència individual, en particular la llibertat de prendre les seves pròpies decisions.
DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials ha publicat enguany el dossier temàtic “La síndrome de Down“, amb una selecció de documents i recursos disponibles a DIXIT sobre aquesta discapacitat d’origen genètic.
Amb motiu d’aquesta commemoració, Down Catalunya ha presentat un vídeo en què pregunta als i les espectadores sobre si “realment es veuen tan diferents” de les persones amb síndrome de Down.
Al vídeo, es mostra una sèrie de persones de totes les edats amb síndrome de Down en situacions en què gairebé tothom ens sentim identificats: Gaudint del menjar, rebent felicitacions quan fem alguna cosa ben feta, exercint els nostres drets, signant un contracte de treball… o divertint-nos jugant, entre d’altres.
El vídeo comença amb una visita al metge on, una radiografia que mostra un braç trencat, ens fa veure que per dins tots som iguals i acaba interpel·lant l’espectador sobre si realment es veu tan diferent de les persones amb síndrome de Down. .. de si, malgrat no tenir discapacitat, veiem diferències en les ganes de fer coses, de viure i de gaudir del món, dels amics i de les bones experiències.