La primavera ha arribat amb tot el seu esplendor, assenyalant també l’inici de la Setmana Santa i amb ella, la temporada predilecta dels viatges banyats pel sol. És en aquests moments que Rehatrans, empresa especialitzada en adaptació de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda (PMR), vol destacar les principals consideracions que aquest col·lectiu ha de tenir en compte en les seves aventures viatgeres.
Informació i drets dels viatgers amb mobilitat reduïda
La llei garanteix a les persones amb mobilitat reduïda el dret de viatjar en avió, tren, autobús, autocar o vaixell amb la mateixa facilitat que qualsevol altre ciutadà. Quan es compra un bitllet de viatge, els proveïdors han d’assegurar que les PMR rebin tota la informació necessària en un format accessible, a més de detallar les instal·lacions específiques disponibles a bord.
En el cas dels viatges en avió, aquest dret inclou assistència gratuïta amb l’equipatge, durant l’embarcament, el vol i al moment de desembarcar, així com serveis d’assistència a terra si es viatja amb un gos guia. Pel que fa als viatges en tren, l’assistència gratuïta abasta l’ajuda per embarcar i desembarcar, així com l’assistència a bord i a les estacions. El mateix esdevé per als viatges en vaixell, amb assistència gratuïta durant l’embarcament, el desembarcament, els transbordaments i a bord.
En el cas dels autobusos i autocars, les PMR tenen dret a assistència gratuïta en viatges de llarg recorregut (d’almenys 250 km), així com en les estacions i terminals. A més, segons la legislació de la Unió Europea, l’empresa d’autocar ha de permetre que una persona addicional viatgi gratuïtament si és necessari per garantir la seguretat del passatger.
Quant als taxis, és important tenir en compte que a Espanya, per llei, els municipis amb més de 50.000 habitants han de disposar d’un mínim del 5% de taxis adaptats. A més, actualment hi ha diversos serveis en línia, com els ‘Eurotaxis’, que faciliten la trobada d’aquests vehicles adaptats.
Planificació i comunicació anticipada
La planificació dels viatges per a les persones amb mobilitat reduïda és fonamental, i això implica comunicar les necessitats específiques del passatger al proveïdor de serveis des del primer moment. En el cas dels desplaçaments en vehicle propi o familiar, és essencial disposar d’un cotxe adaptat que compleixi amb tots els requisits de comoditat i seguretat.
Per als viatges que no impliquin l’ús de vehicle propi, és recomanable posar-se en contacte amb els proveïdors de serveis amb un mínim de 48 hores d’antelació per comunicar les necessitats d’assistència i arribar a temps segons les indicacions donades.
Pel que fa a la destinació triada, és crucial seleccionar allotjaments accessibles i elaborar un pla que inclogui llistes d’atraccions, monuments, restaurants i llocs d’oci que siguin accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.
Aplicacions tecnològiques al servei de la mobilitat reduïda
Les aplicacions tecnològiques ofereixen una gran ajuda a les persones amb mobilitat reduïda durant els seus viatges. Per exemple, ‘Google Maps’ disposa d’una funció denominada ‘Llocs accessibles’, que ofereix informació sobre l’accessibilitat dels llocs visitats. A més, hi ha altres aplicacions útils com ‘EsAccessible App’, ‘ONCE-Cidat’, ‘Tur4all’ i ‘Equalitas Vitae’, que ofereixen informació detallada sobre l’accessibilitat de diverses instal·lacions i punts turístics.
En resum, una bona organització i planificació anticipada són claus perquè les persones amb mobilitat reduïda puguin gaudir plenament dels seus viatges. “El turisme i els espais socials han de ser accessibles i inclusius per a tots”, conclou Miguel Martín, director de Màrqueting i Comunicació de Rehatrans.