
El projecte Oh!mylot, impulsat per l’Associació Alba, L’Olivera i la Fundació Casa Dalmases, anuncia el llançament de la seva nova campanya nadalenca sota el lema: “Per un Nadal sense “quécos””. Aquesta iniciativa convida les empreses a deixar enrere els típics lots de Nadal amb productes de dubtosa qualitat i sense valor, i a apostar per una alternativa més compromesa que ofereix lots gastronòmics amb productes artesans, de proximitat i amb un gran impacte social.
Però, què significa la paraula “quéco” dins el context dels lots? En català, un “queco” és l’equivalent al “pongo” en castellà, aquell objecte que ens fa preguntar-nos “On el poso?”, o fins i tot exclamar “Què coi és això?”. En el cas dels lots, fa referència als productes que només busquen fer embalum, sense ser de qualitat, i que sovint acaben oblidats al rebost o directament a les escombraries.
Jordi Lloveras, responsable del projecte, explica l’esperit darrere de la proposta: “Volíem fugir dels productes que serveixen només per omplir. Aquells que ningú es menja i que no aporten res. Moltes empreses estan acostumades a aquest tipus de lots de Nadal, però a Oh!mylot apostem per la qualitat i tot el que hi ha dins es menja i es gaudeix.”
L’aposta principal d’Oh!mylot rau en l’economia social i solidària i els petits productors artesans. El catàleg d’aquest 2025 inclou un total de 120 productes, dels quals un 90% estan elaborats per entitats de l’economia social i solidària d’arreu de Catalunya, mentre que la resta prové de productors artesans del territori que elaboren productes d’alta qualitat.
Lloveras subratlla la implicació social de l’adquisició d’aquests lots: “A través de la compra d’aquests lots de Nadal estem contribuint a generar llocs de treball per a persones amb discapacitat o risc d’exclusió que treballen en cada un dels projectes d’economia social de les entitats col·laboradores com és el cas de les galetes de l’obrador El Rosal de l’Associació Alba, els vins de L’Olivera Cooperativa o les xocolates i les cerveses de la Fundació Casa Dalmases.”
Per a la gestió i manipulació dels lots durant la campanya de Nadal, Oh!mylot preveu acabar contractant prop de 15 persones aquest any. Tot i l’estacionalitat actual, el responsable del projecte manifesta la intenció de treballar perquè la venda de lots gastronòmics es pugui estendre més enllà del període nadalenc.
Aquesta proposta es dirigeix especialment a empreses i organitzacions que busquen fer regals amb valor afegit i contribuir activament a un model de consum més responsable. A més, per a les empreses amb més de 50 treballadors, l’adquisició d’aquests lots pot servir com a mesura alternativa per complir amb la Llei General del Discapacitat, l’antiga LISMI. El projecte es marca l’objectiu d’arribar a més de 200 empreses i distribuir més de 20.000 lots durant aquesta campanya.
Finalment, Oh!mylot ofereix a les empreses la flexibilitat de personalitzar els lots amb els productes i missatges interns que desitgin. Els particulars també tenen l’opció d’adquirir els lots a través de la seva botiga en línia.