L’entitat Icaria Iniciatives Socials és d’aquelles que naixeren fruit de la vocació d’un grup de professionals, en aquest cas, de l’àmbit educatiu, que creien en un projecte social amb la capacitat de canviar vides, de millorar-les. Una entitat que, des de l’any 1976, no ha parat de créixer, iniciant-se com una Escola d’Educació Especial, i sumant al llarg dels anys un Centre Especial i un Centre Ocupacional, entre d’altres, fins a convertir-se, en el que és ara: una de les entitats històriques i de referència en la lluita dels drets de les persones amb discapacitat intel·lectual a Catalunya.
Aquest pròxim 15 de desembre, l’entitat celebra una nova edició d’un dels seus projectes més rellevants: el Business With Social Value, l’esdeveniment per excel·lència a Catalunya que reuneix el món empresarial i el món social per generar oportunitats de negoci. En parlem amb la Maria José Pujol, fundadora i directora-gerent d’Icaria Iniciatives Socials.
La primera edició del Business With Social Value va tenir lloc l’any 2012. Des d’aleshores, fruit del seu èxit, no ha parat de créixer, però… d’on neix la iniciativa?
El projecte neix d’una necessitat. L’any 2011 es van retallar les subvencions a tots els Centres Especials de Treball (CET). En aquell moment, sabíem que només hi havia dos camins per sobreviure econòmicament: reduir costos, que generalment es fa retallant llocs de treball, o bé aconseguint molts més ingressos. Per nosaltres, protegir els llocs de feina dels nostres treballadors és essencial i, per aquest motiu, vam optar per la segona.
Aquest tipus d’esdeveniment per a fer networking que ara ja és més conegut, aleshores no ho era. Ens vam inspirar en el Wystc, una jornada que organitza l’associació americana Wyse, que es dedica a promocionar tots els negocis relacionats amb el turisme juvenil, un sector que nosaltres coneixem de molt a prop pel INOUT Hostel. Un any el van celebrar a Barcelona, vam assistir-hi i vam quedar fascinades. En vam aprendre moltíssim i ho vam agafar com a referència per adaptar-ho al nostre sector algun dia.
L’objectiu és clar: generar oportunitats per vendre i incrementar el negoci de les entitats sense afany de lucre…
Exacte, aquesta és l’essència. El Business With Social Value facilita a entitats socials i a empreses i institucions establir contactes entre ells i fer negoci. És senzill però efectiu.
D’una banda, oferim a les entitats socials l’oportunitat de trobar-se amb potencials compradors -professionals de Compres, Recursos Humans o Màrqueting d’empreses mercantils o institucions- per vendre’ls els seus productes o serveis. En definitiva, els posem a l’abast la possibilitat de generar més negoci per les seves entitats. D’altra banda, a les empreses i institucions, els facilitem el contacte amb aquestes entitats socials que, encara que sembli mentida, en moltes ocasions no els és fàcil conèixer les activitats que duen a terme i com establir un negoci amb elles. És un esdeveniment on hi guanya tothom, les entitats generen negoci, i les empreses i institucions troben facilitats per millorar la seva Responsabilitat Social Corporativa, la seva sostenibilitat o per complir amb Mesures Alternatives la Llei General de la Discapacitat de contractació del 2% de persones amb discapacitat.
I en què consisteix exactament? Com es duen a terme aquestes trobades?
La dinàmica de la jornada consisteix en tres potes: les trobades face-to-face, entre venedors i compradors; la taula rodona i conferències, que sempre busquen contribuir a la sensibilització i ampliar coneixement sobre aspectes socials i sostenibilitat; i l’espai de potenciar i premiar les millors pràctiques en sostenibilitat turística. Aquest any hem hagut d’adaptar l’esdeveniment a un format online, per garantir la salut de tots els assistents davant l’increment de contagis de la Covid-19.
La pandèmia us ha obligat a reinventar-vos…
Sí… ja l’any passat vam celebrar una edició especial, a la que vam anomenar “Les Coses que Importen”, i que vam celebrar en un jardí segons les restriccions imposades en aquell moment. Aquest any, ho farem en streaming. Els face-to-face, que tenen una duració de 15 minuts cada un i són l’essència del Business With Social Value, els realitzarem a través d’un nou mòdul que permet obrir finestres als inscrits per anar mantenint les seves reunions des de la plataforma de MARCOM. D’altra banda, les altres activitats de la jornada les projectarem via streaming en directe a través d’aquesta mateixa plataforma.
És realment una pena, ja que ens agrada poder-ho celebrar personalment, no perdre el contacte humà, però, la salut és el primer de tot i, com a tots, ens cal posar enteniment i responsabilitat sense perdre oportunitats.
Parla’ns de les activitats d’aquest any…de què podran gaudir els participants?
Aquest any tenim un programa molt atractiu, que estem segurs que serà molt ben rebut pels assistents. Al final, per nosaltres és molt important que els que s’apunten, no només generin negoci, sinó que puguin emportar-se més experiències, motivació i coneixement i endur-se un bon sabor de boca del Business With Social Value.
Comptem, per exemple, amb la conferència “Regeneració versus Sostenibilitat” de Guy Bigwood. També amb una entrevista en la qual, l’Eva Blanco, la Public Affairs Manager de HP, intentarà descobrir què pot motivar a un noi invident a entrenar incansablement per aconseguir el seu somni. Aquest noi, ara un home, és en Jon Santacana, esquiador alpí amb 8 medalles Paralímpiques i 8 vegades campió del món. D’altra banda, gaudirem un concert del grup, que ja és un clàssic per nosaltres, S.O.N.risas i d’una taula rodona moderada per Josep Cuní per reflexionar diferents aspectes sobre sostenibilitat com, per exemple, si la digitalització és un facilitador o una barrera, sobre l’art com a mitjà per fer renéixer l’economia o sobre on està el límit entre servei al client i minimització d’impacte ambiental, entre d’altres. Finalment, acabarem amb l’entrega dels cinc Premis del Barcelona Sustainable Tourism a les millors pràctiques en Sostenibilitat.
Un programa realment temptador… parla’m dels premis: en què consisteixen?
L’objectiu és reconèixer l’esforç i la dedicació a les millors pràctiques d’empreses del sector turístic en els eixos entorn la sostenibilitat: Sostenibilitat social; Sostenibilitat ambiental; Sostenibilitat del patrimoni cultural, natural i de les tradicions; Accessibilitat; i Sostenibilitat econòmica.
Encara que siguin uns premis vinculats al turisme i la sostenibilitat, són interessants per a tots. Moltes entitats socials estem cada vegada més vinculades a activitats turístiques, perquè el turisme, sens dubte, segueix sent un motor econòmic molt important a Catalunya. Vincular-se a aquestes activitats a través de serveis que presten les entitats pot ser molt interessant. A més, el món social és indissoluble del tema sostenible. Les nostres entitats no podem no ser sostenibles, contaminar el medi ambient, no ser accessibles o no defensar el patrimoni, per exemple. Hem de ser responsables en tot.
Cada any hi participen més i més professionals… com garantiu aquestes inscripcions i com prepareu la trobada?
Abans del gran dia, hi ha una gran tasca prèvia que organitzem durant mesos. D’una banda, limitem el nombre de venedors als CET d’iniciativa social, a les Empreses d’inserció i a les empreses turístiques amb pràctiques exemplars. Per contactar amb elles, signem uns convenis de col·laboració amb les entitats de tercer grau d’aquests Sectors on es recull el vistiplau de la invitació per participar. D’altra banda, contactem amb grups prescriptors, plataformes empresarials, patronals, gremis, coordinadores, federacions, escoles de negoci, i busquem que promoguin i facin difusió entre les empreses i institucions de la participació en el Business With Social Value. A més, participar-hi és gratuït, no suposa cap cost ni per a venedors ni per a compradors.
Un cop tenim el llistat de participants venedors, elaborem les fitxes estàndard en les quals cada entitat ens aporta la informació sobre les activitats econòmiques en les quals participarà de les trenta-quatre que oferim en el Business With Social Value 2021. Les empreses busquen serveis concrets, ja siguin de lloguer de sales per reunions o gràfiques, per exemple. Hi ha entitats que poden tenir 4 o 5 fitxes diferents. És imprescindible que l’entitat participi amb el mateix nombre de venedors que fitxes, per poder omplir cada agenda de reunions amb l’activitat demandada pels compradors. Una empresa o una institució no busca una entitat concreta com si fos una marca comercial, busca qui els hi pot subministrar un producte o un servei.
Un cop tenim una bona massa de compradors inscrita, obrim l’opció d’agendar trobades prèviament des d’una plataforma des d’on es pot filtrar segons les activitats.
I un cop passat l’esdeveniment… feu un seguiment per conèixer les oportunitats de negoci reals que s’han generat?
I tant. Cada any, passats uns tres o quatre mesos, enviem una enquesta a les empreses compradores perquè responguin el grau de satisfacció de tot plegat i ens centrem molt en si han trobat nous proveïdors. Aproximadament un 70% de les empreses troben èxit, una xifra de la qual podem estar molt satisfets.
És clar que pot passar que una entitat més passiva marxi de l’esdeveniment sense cap contacte i, en canvi, una altra entitat més proactiva i amb moltes activitats, aconsegueixi diferents opcions de compres.
En aquest sentit… Quina recomanació faries al venedor social que aterra al Business With Socila Value per tal que triomfi?
Sempre diem que, en un esdeveniment com aquest, és molt important ser proactiu, aprofitar al màxim l’oportunitat. Un venedor ha de demanar a través del programa totes aquelles reunions que li puguin interessar, cal preparar-se cada visita, aconseguir el contacte, i després escriure’l, recordar-li el que han parlat, presentar-li una bona oferta, tornar-li a escriure si no contesta… fins que caigui rendit i faci una compra. Jo recomano moltíssim apuntar detalls que ajudin a recordar qui era, de què heu parlat… i, així, poder escriure un email personalitzat. És un consell que pot marcar la diferència.
I a una empresa o institució… què els diries per animar-los a assistir-hi com a compradors i buscar-hi negoci?
Que cal passar a l’acció, que tots hi guanyem. Que ells ens necessiten i nosaltres a ells també. Hi ha un moment en què no es pot continuar, només, treballant l’aspecte social i sostenible d’una empresa a través de reunions o plans estratègics en presentacions. S’ha d’actuar i la manera més fàcil i efectiva és incorporant compres de productes i serveis de proveïdors socials o amb pràctiques excepcionals en sostenibilitat. Participant al Business With Social Value, saben que, de forma fàcil, hi trobaran molts potencials proveïdors, moltes oportunitats, venedors de confiança, amb qui podran fer contacte i tenir una primera impressió.
Avui en dia, si una empresa no té incorporada aquesta visió social i sostenible, ho té complicat en un futur, ja que, sortosament, esdevé clau per a tothom. Ha passat de ser un valor afegit a ser un valor imprescindible: aportar a la societat, fer coses que importin.
Des de Dincat s’han impulsat diferents campanyes per promoure el compliment dels contractes reservats i, també, d’augmentar-ne el percentatge. Com valoreu des d’Icaria Iniciatives Socials aquesta necessitat?
Fa anys vaig estar a Lió a una conferència i em vaig quedar ben sorpresa en saber que el percentatge de contractes reservats a Alemanya és d’un 6% i a França també és d’un 6%. Anem a la cua i cal més voluntat política per incrementar aquesta xifra i donar més oportunitats laborals a les persones amb alguna discapacitat.
I també calen més campanyes d’exigibilitat i control per part de la seguretat social, com la que em costa que estan duent a terme actualment.
Rebeu suport per part de l’administració per a realitzar aquest esdeveniment?
El Business With Social Value és gratuït pels participants i no es podria fer sense les aportacions dineràries que rebem de l’Ajuntament de Barcelona, la Fundació La Caixa, la Diputació de Barcelona i la Fundación ONCE. A banda, també, és vital la importantíssima col·laboració que fan alguns proveïdors com FAIRMONT, amb la cessió de les instal·lacions; el Grup GSR i tots els xefs solidaris que ens cuinen delícies; i entitats del nostre sector com Fundació Àuria, que ens aporta els desinfectants, el Grup Alba, que ofereix els seus deliciosos “arrugats”, AMPANS, amb els formatges Muntanyola o Sant Tomàs, amb les seves xocolates. Productes deliciosos tots plegats que malauradament aquest any no podrem tastar.