Dimecres, 24 abril 2024
spot_img
IniciTERCER SECTOR SOCIALm4social analitza l’impacte de la intel·ligència artificial en la garantia dels drets...

m4social analitza l’impacte de la intel·ligència artificial en la garantia dels drets socials al MWC 2024

Presenta un informe que identifica els beneficis i riscos de l’ús de la IA en les Administracions Públiques

m4social jornada al Mobile World Congress
Discurs inaugural de la presidenta de la Taula del Tercer Sector, Francina Alsina // Foto: Taula del Tercer Sector

En el marc de col·laboració amb la Fundació Mobile World Capital Barcelona i la European Social Network, m4Social, el projecte d’innovació digital en l’àmbit social de la Taula d’Entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, ha participat activament en una jornada de les activitats del programa oficial del MWC Barcelona 2024.

Aquesta jornada ha estat dedicada a analitzar el potencial de la intel·ligència artificial per transformar l’Administració Pública i millorar l’accés de la ciutadania als serveis socials. Així mateix, s’han destacat les experiències d’ús d’IA per part de les entitats socials per facilitar l’atenció i el benestar de les persones, especialment aquelles en situació de vulnerabilitat.

Durant l’última dècada, la intel·ligència artificial ha experimentat un creixement exponencial i s’ha integrat cada vegada més a la vida quotidiana de les persones. En aquest context, diverses Administracions Públiques ja estan incorporant aquesta tecnologia per a ajudar en diverses tasques. En el marc del MWC Barcelona, i amb l’objectiu de fer conèixer com s’utilitzen aquests sistemes en l’àmbit social i quin impacte poden tenir en l’accés i garantia dels drets socials a Catalunya, m4Social ha presentat l’estudi ‘Radar d’algoritmes i processos de decisió automatitzada per a l’accés als drets socials de la ciutadania a Catalunya’. Aquest informe, elaborat conjuntament amb KSNET, busca contribuir al debat actual sobre la IA i establir les bases perquè aquesta tecnologia permeti una resposta més àgil i ràpida de l’Administració davant situacions de vulnerabilitat.

L’estudi analitza els beneficis i riscos de l’aplicació de la IA per part dels ens públics, recull experiències internacionals i identifica els 12 sistemes d’IA, actualment implementats o en procés de desenvolupament, que estan sent utilitzats per les Administracions Públiques catalanes. En el cas de Catalunya, el radar identifica dotze sistemes en quatre administracions diferents, set ja estan implementats i la resta es troben en fase pilot. La major part d’aquests sistemes estan dissenyats per ajudar el personal tècnic de l’Administració mitjançant l’automatització de tasques, promocionant un estalvi de temps i recursos, així com una millora en la qualitat dels processos i en la capacitat de resposta de l’administració.

Alguns exemples d’aquests sistemes inclouen la transcripció d’informes d’emergència social, en fase pilot, que permet la transcripció automàtica d’informes dictats in situ; el motor de regles de prestacions socials, en ús, que verifica si un ciutadà compleix els criteris per rebre ajuda social; i l’identificador de necessitats en intervenció social, en proves, que detecta situacions de necessitat a través de la transcripció de la conversa entre el treballador social i la ciutadania. A més, s’ha destacat el servei d’automatització dels informes de pobresa energètica, en fase pilot, que automatitza la generació dels informes socials de vulnerabilitat energètica i la comunicació del resultat a les empreses d’energia, evitant talls i garantint els subministraments bàsics a persones en situació de vulnerabilitat.

Tot i els beneficis evidents que ofereix la IA en l’àmbit social, també s’han identificat riscos relacionats amb la seguretat i la privacitat de la informació, la manca de transparència i la possibilitat d’amplificar biaixos i discriminacions. És fonamental garantir la construcció de sistemes segurs i amb garanties en l’accés als serveis socials, de manera que no vulnerin els drets de la ciutadania. Cal avançar amb prudència, especialment quan les persones destinatàries d’aquests serveis es troben en situació de vulnerabilitat o risc d’exclusió social. Tanmateix, l’aplicació de la IA en el sector públic, i en particular en l’àmbit social, té el potencial de simplificar processos i millorar la qualitat i la velocitat en la prestació de serveis públics, facilitant i agilitzant la tasca del personal de l’Administració i la relació de la ciutadania amb aquesta.

Un dels reptes actuals és la baixa presència d’interacció de les llars amb menys ingressos amb l’Administració a través d’Internet. Aquesta situació posa de manifest la necessitat de reduir la burocràcia, eliminar barreres i garantir una atenció més ràpida, eficient i personalitzada en l’àmbit dels drets socials. Les prestacions socials només seran efectives si arriben a les persones destinatàries en el menor temps possible. Per això, és essencial una aposta ferma i continuada en la implementació de sistemes d’IA en aquest àmbit.

A la jornada de m4Social, s’ha presentat també l’informe ‘Hacia un uso responsable de los algoritmos: métodos y herramientas para su auditoría y evaluación’, així com una taula rodona sobre els reptes de la IA en l’Administració Pública, amb la participació de diferents representants del sector. D’altra banda, s’han exposat diverses experiències d’ús d’IA per part de les entitats socials per millorar l’eficàcia de les seves accions i anticipar situacions de vulnerabilitat.

Un dels exemples presentats és el sistema ATENEA, impulsat per ABD i finançat amb Fons Next Generation del Departament de Drets Socials. Aquest sistema té com a objectiu facilitar que les persones grans puguin cobrir les seves necessitats bàsiques a través de la veu, com sol·licitar visites mèdiques o posar-se en contacte amb serveis d’emergència. Així mateix, Suara Cooperativa ha compartit els projectes ‘Llars connectades’ i ‘Termòmetre del Benestar’, que utilitzen la IA per millorar la seguretat i qualitat de vida de les persones i per avaluar el benestar dels treballadors socials. Per últim, la Fundación ONCE ha presentat els projectes ‘AccessRobots’ i ‘Walkerpisa’, que ajuden a la mobilitat de les persones amb discapacitat a través de la intel·ligència artificial.

- PUBLICITAT -

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Skip to content