Dilluns, 17 maig 2021
spot_img
IniciOpinióL’obesitat, una tendència a l’alça a Espanya

L’obesitat, una tendència a l’alça a Espanya

L’excés de pes a Espanya augmenta des que existeixen registres. La progressió de les prevalences de sobrepès, obesitat i obesitat mòrbida entre 1987 i 2014 va augmentar de forma contínua cada any. Així, es van estimar 23.500.000 casos de sobrepès en 2016. Amb aquesta tendència entre 2016 i 2030 apareixeran 3.100.000 nous casos de sobrepès, és a dir un increment d’un 16%, el que comporta un augment en el sobrecost sanitari.

L’obesitat potencia les malalties cardiovasculars, diabetis i alguns tipus de càncers, mentre disminueix la qualitat de vida. Lamentablement, la seva prevalença no només creix a Espanya, es produeix a escala mundial. Davant aquesta situació els diferents països busquen estratègies d’actuació nutricional que frenin aquest creixement. 

Una d’elles és modificar els hàbits de consum en l’elecció dels aliments de la cistella de la compra cap a aquells que són més saludables. Les recomanacions en aquest àmbit es dirigeixen a privilegiar aliments frescos com són les verdures, fruites, llegums, peixos, carn, fruits secs i llavors. Però l’estil de vida actual fa que cada vegada es consumeixin més aliments elaborats i envasats. Per això, és importantíssima la informació que rep el consumidor a través de l’envàs i la que li donem els especialistes en nutrició, per exemple, en Grup Virtus.

“L’etiquetatge” que apareix en els envasos d’aliments està regulat. Si llegíssim amb atenció la llista d’ingredients i la taula d’informació nutricional, aquesta informació seria suficient per escollir el producte més saludable. No obstant això, la falta de temps, la manca de coneixement o de formació del consumidor pel que fa a l’etiquetatge i la confusió que en alguns casos genera aquest, provoca que la majoria ho passin per alt. Per això era necessari resumir tota la informació essencial de l’etiquetatge en un esquema o logotip que resultés més intuïtiu o fàcil al consumidor, en definitiva, Nutri-Score.

Què és Nutri-Score?

Es tracta d’un logotip que utilitza un algoritme que valora les aportacions nutricionals positives i negatives per cada 100 g d’aliment i se li assigna un color i una lletra depenent del resultat.

Aportacions nutricionals positives: fibra, proteïna i ingredients naturals com la fruita, verdura, llegum, fruita seca, oli d’oliva, colza i nou. Es corresponen amb les lletres A, B i el color verd (més intens o apagat). En definitiva, els aliments de millor qualitat nutricional.

Aportacions nutricionals negatives: calories, greixos saturats, sucre i sal. Es corresponen amb les lletres D, E i els colors taronja i vermell. És a dir, aliments de baixa qualitat nutricional, pel que el seu consum hauria de ser esporàdic.

A (Verd fosc) = Excel·lent qualitat nutricional

B (Verd claret) = Bona qualitat nutricional

C (Groc) = Qualitat nutricional acceptable

D (Taronja) = Mala qualitat nutricional

I (Vermell) = Molt mala qualitat nutricional

Què és més saludable, un tomàquet o una pizza? Probablement tothom respongui que el tomàquet. Però si plantegem la pregunta Què pizza és més saludable? Obtindríem varies respostes perquè al consumidor li resulta difícil identificar la pizza més saludable. Pel que Nutri-Score permet comparar:

  • Aliments de la mateixa categoria, però amb diferent composició: per exemple, a comparar entre tots els tipus de galetes que hi ha al mercat;
  • Aliments de la mateixa categoria i igual nom, però de marca diferent: per exemple, entre les galetes digestive integrals amb xocolata de diferents marques;
  • Aliments en categories diferents però consumits en les mateixes circumstàncies: per exemple, per triar un aliment per esmorzar podríem comparar entre pa de motlle, cereals, galetes, biscotes, etc.

Ara que aprofundeixes en el món de l’etiquetatge dels productes, tingues en compte que tot té limitacions. Així, Nutri-Score no té en compte en el seu algoritme els additius, pesticides o grau de transformació de l’aliment.

Incloure els additius seria un procés molt complex per la diversitat d’estudis existents amb resultats diferents. Per tant, si ens trobéssim amb 2 productes classificats en la mateixa categoria, per exemple, la B (verd clar) el d’elecció seria aquell amb menys additius.

Alguns aspectes negatius d’aquest sistema són, per exemple, la comparació que es realitza entre la categoria obtinguda per l’oli d’oliva i un refresc sense cafeïna i sense sucres afegits però edulcorat, quedant millor posicionat el refresc que l’oli d’oliva. Ja està demostradíssim, amb multitud d’estudis, el beneficiós de l’oli d’oliva per a la salut, però no cal oblidar la recomanació del seu consum moderat per l’alt contingut calòric al tractar-se d’un greix. En aquest exemple és important recordar que aquest logotip ens permet comparar productes que, encara que siguin de diferents categories tinguin una mateixa finalitat. La persona que vol comprar un producte gras per cuinar o amanir una amanida no va a comparar-lo amb un refresc, el compararà amb, per exemple, oli de coco i mantega, sent l’oli d’oliva el que millor posicionat al semàfor. Mentre que si el que desitja és adquirir un refresc compararà entre les begudes, trobant que l’aigua està inclosa en la categoria A i els refrescos normals ensucrats a l’E, per tant, serà millor elecció, evidentment l’aigua ia continuació el refresc amb zero sucres afegits.

Així que, per ara, Nurti-Score és l’únic logotip d’aquestes característiques que ha seguit totes les etapes de validació imposades per l’Organització Mundial de la Salut. El validen més de quaranta publicacions científiques, que ha estat aprovat per l’Agència de Seguretat Alimentària, per Comitès d’experts en Nutrició i per Associacions Científiques i de Consumidors. Si vols aprofundir en el món de l’etiquetatge, l’equip de nutrició de Grup Virtus t’espera per poder millorar la teva alimentació i combatre l’obesitat. I recorda que els aliments més saludables són els naturals i frescos i aquests són els que hem de prioritzar.

Pilar Puértolas BarradoNutricionista en Centro Médico Complutense (Grupo Virtus)

OFERTA 5è ANIVERSARI !!!

SUBSCRIU-TE A LA NEWSLETTER DIÀRIA PER NOMÉS 7,99€ L'ANY

Necessitem la teva col·laboració per seguir fent un periodisme de qualitat que respecti i doni visibilitat a les persones amb diversitat funcional

Redacció/Fonts
diari de la Discapacitat / El digital de la diversitat funcional a Catalunya

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

- Publicitat-spot_img

ÚLTIMES NOTÍCIES