
L’estació d’Espanya de la línia 3 del metro ja disposa de dos nous ascensors que connecten les andanes amb el vestíbul intermedi, permetent a les persones usuàries accedir-hi directament sense necessitat d’utilitzar escales mecàniques. Amb aquesta actuació, executada pel Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, l’estació esdevé plenament accessible, sumant-se a les accions de millora d’accessibilitat impulsades a la xarxa de metro.
Els treballs s’han dut a terme al llarg dels darrers quatre anys i han permès intervenir no només en les andanes sinó també en altres punts de l’estació, com passadissos i pous de ventilació, per adequar l’equipament als estàndards d’accessibilitat universal.
A l’estació de la L1, les actuacions han inclòs la instal·lació d’un ascensor entre el carrer i el vestíbul, a la confluència de la plaça amb el carrer de Tarragona; la construcció d’un nou vestíbul per incorporar un ascensor directe a l’andana en direcció Hospital de Bellvitge; i la remodelació de la passera de canvi d’andana, amb la incorporació de dos nous ascensors a l’extrem de les andanes. Aquestes obres han comportat també la redistribució de serveis tècnics i instal·lacions.
Pel que fa a la L3, s’ha ampliat el vestíbul i s’han instal·lat dos nous ascensors, un per connectar el carrer (avinguda del Paral·lel, costat nord) amb el vestíbul, i un altre entre el vestíbul i el passadís de connexió amb la L1. A més, s’han implantat dos ascensors més que connecten el nivell intermedi amb les andanes.
El passadís de connexió entre les línies L1 i L3 també ha estat objecte de millora, amb l’eliminació dels esglaons existents a cada extrem i la substitució per rampes, facilitant així la mobilitat entre ambdues línies.
Amb la finalització d’aquesta obra, la línia 3 es converteix en la primera línia històrica del metro completament adaptada, sumant-se a les línies L2, L9/L10, i L11, que ja es van construir sota criteris d’accessibilitat. En total, la xarxa de metro disposa actualment de 155 estacions adaptades d’un total de 163, cosa que representa un 95% del total, i el Departament de Territori continua treballant per assolir la plena accessibilitat.
Actualment, estan en curs les obres per adaptar les estacions de Ciutadella | Vila Olímpica (L4), Clot (L1) i la primera fase de l’intercanviador de Verdaguer (L4). També s’estan redactant els projectes per a les estacions restants: Verdaguer (L5), plaça de Sants (L1 i L5) i Urquinaona (L1 i L4).
Paral·lelament, s’executen millores d’accessibilitat en estacions ja adaptades, com ara Sants Estació (itineraris entre L5 i trens), passeig de Gràcia (connexions entre L3 i L4), la Pau (L4) i Catalunya (itineraris entre L1 i L3), amb l’objectiu d’optimitzar els recorreguts i garantir una xarxa metropolitana plenament inclusiva.