Dimarts, 20 febrer 2024
IniciEDUCACIÓ INCLUSIVAL’autisme és la necessitat educativa amb més presència als centres municipals d’educació...

L’autisme és la necessitat educativa amb més presència als centres municipals d’educació especial

La Diputació de Barcelona realitza un enquesta a 9 centres de la província de Barcelona, entre els mesos de desembre de 2022 i març de 2023

alumne d'un centre d'educació especial
Alumne d’un centre d’educació especial // Foto: Diputació de Barcelona

El Panel d’escoles municipals, una iniciativa amb l’objectiu de comprendre les polítiques educatives locals i proporcionar informació sobre els centres educatius municipals a la província de Barcelona, ha completat una edició per al curs 2021-2022 amb un enfocament especial en les escoles d’educació especial.

Aquesta anàlisi es realitza mitjançant un qüestionari dissenyat per la Gerència d’Educació de la Diputació de Barcelona, que va ser implementat durant els mesos de desembre de 2022 i març de 2023. Els resultats obtinguts es validen, agreguen i analitzen per generar informació significativa tant per a l’anàlisi general del servei com per a cada participant.

En aquesta edició, es destaca la participació del 100% de les 9 escoles municipals d’educació especial de la província de Barcelona, membres de la Xarxa d’Escoles Municipals d’Educació Especial (XEMEE). Aquestes escoles, ubicades a localitats com Badalona, Cornellà de Llobregat, Gavà, Granollers, Mollet del Vallès i Terrassa, han aportat dades significatives.

El qüestionari recopila informació relativa als 731 alumnes escolaritzats en aquests centres, els 315 professionals docents i personal tècnic de suport a la docència, així com les mesures d’equitat en l’accés al servei, costos i finançament, amb un 31% assumit pels ajuntaments.

Entre les dades rellevants, destaquen les col·laboracions entre vuit dels nou centres de la XEMEE amb escoles ordinàries, mitjançant escolarització compartida, formació docent, xerrades i assessoraments. La majoria ofereix educació especial des de l’infantil fins a l’ESO, amb una escola especialitzada en programes de formació i inserció.

S’ha observat un augment de les llistes d’espera i una estabilitat en la matrícula d’Escoles Municipals d’Educació Especial (EMEE). Malgrat això, només quatre d’aquestes escoles consideren que alguns dels seus alumnes podrien ser escolaritzats en centres ordinàries.

Els resultats demostren una major proporció de nois que de noies i un percentatge més elevat d’alumnat immigrant que en l’ensenyament ordinari. La necessitat educativa més present és el trastorn de l’espectre autista, seguit de la discapacitat intel·lectual. Totes les escoles coincideixen en què l’alumnat amb TEA és el que experimenta un creixement més notable.

Es destaca la diversitat en la cobertura territorial de les escoles, amb l’Ajuntament assumint la despesa de l’alumnat empadronat en altres municipis en molts casos. Un 31% del finançament total és assumit pels ajuntaments, indicant una col·laboració activa entre els governs locals i les escoles municipals.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Skip to content