Un estudi sobre la relació entre l’ús de les pantalles i el desenvolupament en la primera infància, ha posat de manifest una relació entre més hores de consum de pantalles i major retard en el desenvolupament dels infants en les àrees personal-social, de motricitat fina i total, de llenguatge expressiu, de l’àrea cognitiva i el total de la prova.
L’estudi s’ha realitzat de la mà de 5 CDIAPs juntament amb l’ERIDIQV de la Universitat de Girona. També han participat diferents entitats com l’associació Sant Tomàs o la Fundació Ramon Noguera, entre d’altres. La mostra estudiada és de 164 nens i nenes d’entre 16 i 48 mesos d’edat. El 90% dels infants de la mostra consumeixen TV, i únicament un 2,6% no té cap contacte amb pantalles.
Pel que fa a la conducta, també s’ha observat una correlació entre més hores de consum de pantalles i una major puntuació en les escales de comportament d’ansietat, reactivitat emocional, retraïment social, dificultats en el desenvolupament de les habilitats socials i en el comportament oposicionista desafiant.
Un altre resultat rellevant és que a més moments del dia usant les pantalles augmenta la conducta agressiva en l’infant. Si s’analitzen els diferents moments del dia d’ús, les dades indiquen que el fet de deixar les pantalles abans d’anar a dormir, per menjar o per jugar a casa, tenen relació amb l’ansietat-depressió, l’agressivitat i les dificultats d’atenció, respectivament. Per contra el joc lliure, el joc tranquil i el joc de rol, ajuden a disminuir la reactivitat emocional, l’ansietat i a millorar el desenvolupament social i del llenguatge.
L’estudi també fa una sèrie de recomanacions sobre aquesta problemàtica. Proposa evitar l’exposició a les pantalles als infants de 0-3 anys; potenciar en aquesta etapa evolutiva la interacció i el contacte social directa, així com, el joc lliure, el tranquil i el de rol com a formes per a millorar i ajudar al desenvolupament psicomotor, emocional i l’autoregulació de l’infant; i finalment recomana evitar les pantalles com a recurs tranquil·litzador o en d’altres moments en que els adults fan altres tasques per tal que les pantalles no esdevinguin “cangurs digitals”.