
L’Ajuntament de Manresa referma el seu compromís amb la salut ciutadana i la plena participació social a través d’un gest simbòlic de gran abast. Aquest vespre, entre les 18.40 i les 22.30 hores, la façana de l’edifici consistorial s’il·luminarà de color vermell. Aquesta iniciativa s’emmarca en la celebració del Dia Mundial de l’Audició i es realitza en col·laboració amb la Federació d’Associacions d’Implantats Coclears d’Espanya(Federació AICE). L’objectiu principal és sensibilitzar la població sobre la necessitat de tenir cura de l’oïda i recordar que sentir-hi és un element essencial per al desenvolupament humà.
Aquesta acció dóna continuïtat a la tasca de visibilització iniciada la setmana passada, quan el municipi també va commemorar el Dia Internacional de l’Implant Coclear. Ambdues efemèrides busquen posar de relleu que la salut auditiva no és només una qüestió mèdica, sinó un pilar per al benestar emocional i la igualtat d’oportunitats. La jornada, impulsada a escala global per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), posa el focus en com una bona qualitat de vida depèn, en gran mesura, d’una audició preservada.
Prevenció i cura: les claus per a una bona salut auditiva
L’audició és una eina vital per a la comunicació i resulta especialment crítica durant l’etapa d’aprenentatge infantil. Per aquest motiu, els especialistes insisteixen en la necessitat de protegir el sentit de l’oïda davant de factors externs agressius. “L’audició és crucial per a la comunicació humana i l’aprenentatge infantil”, recorden els experts, posant èmfasi en mesures preventives com una higiene correcta, l’ús de taps en ambients sorollosos o el manteniment òptim dels audiòfons en aquells casos on ja existeixi una pèrdua.
A més de la protecció directa, la prevenció passa per un control mèdic periòdic. La detecció a temps de qualsevol anomalia és el factor que determina l’èxit d’un tractament posterior. En aquest sentit, es recomana de manera generalitzada visitar l’otorrinolaringòleg amb regularitat, especialment a partir dels 40 anys o en casos on hi hagi una exposició continuada a factors de risc, per tal d’evitar que problemes auditius derivin en un aïllament social evitable.


