La UOC i la Fundació VASS impulsen l’ocupabilitat digital de 51 persones amb discapacitat

La càtedra conjunta presenta un model de formació d'alta demanda que vincula l'accessibilitat tecnològica amb la nova normativa europea i la competitivitat empresarial

La UOC i la Fundació VASS impulsen l’ocupabilitat digital de 51 persones amb discapacitat
Persona amb discapacitat treballant en un entorn inclusiu // Foto: Fundació VASS

En un context marcat per la manca de perfils tecnològics i l’entrada en vigor de la Llei Europea d’Accessibilitat, la Càtedra UOC – Fundació VASS per a la Transformació Digital sense Barreres ha presentat els seus primers resultats a Barcelona. Durant el 2025, un total de 51 persones amb discapacitat han estat formades en competències digitals crítiques per facilitar la seva inserció en el mercat de treball. Aquesta iniciativa s’alinea amb les noves exigències regulatòries que, a partir del juny de 2025, obligaran sectors com la banca, el transport o el comerç electrònic a garantir l’accessibilitat dels seus serveis digitals.

Els estudiants han completat itineraris en disciplines com la programació en Python, el disseny accessible, la gestió de continguts amb WordPress i eines de productivitat. Aquests programes, impartits totalment en línia per eliminar barreres de mobilitat, han comptat amb l’expertesa de VASS University per assegurar que els coneixements s’ajusten a les necessitats reals de les empreses. Segons els responsables de la càtedra, no es tracta d’accions assistencials, sinó d’una estratègia per aprofitar un talent digital que fins ara trobava obstacles d’accés.

La rectora de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Àngels Fitó, ha subratllat que el disseny accessible és una inversió intel·ligent: “L’accessibilitat digital no és només una qüestió de responsabilitat social; és també una qüestió estratègica. Les persones amb discapacitat representen, a escala global, més de 1.300 milions de persones”. En la mateixa línia, el president de la Fundació VASS i CEO de VASS, José Pérez Melber, ha afirmat que “la competitivitat del futur dependrà de la nostra capacitat per integrar tot el talent disponible i de dissenyar entorns digitals accessibles des de l’origen”.

- PUBLICITAT -
Banner Doble roba finançament IFC

Recerca i eines al servei del teixit empresarial

Més enllà de la capacitació, la càtedra ha desenvolupat eines pràctiques d’accés gratuït per a empreses i administracions. Entre aquestes destaquen guies d’accessibilitat alineades amb els estàndards WCAG i un Semàfor d’Accessibilitat Digital que analitza el compliment del sector públic. L’objectiu és que la inclusió esdevingui una part estructural del nucli tecnològic de qualsevol organització.

Jesús Celada, ambaixador de les Nacions Unides per a la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, ha recordat durant la jornada que “la digitalització només serà transformadora si és inclusiva”. Per la seva banda, la directora de la càtedra, Marta López, ha posat en relleu que s’ha demostrat la viabilitat d’un model flexible i alineat amb el mercat, on l’accessibilitat és un principi de disseny i no una adaptació posterior. El codirector de l’entitat, Antonio Rueda, ha sentenciat el propòsit del projecte: “Sense accessibilitat no hi ha Talent Digital per a Tots. I sense tot el talent, no hi ha competitivitat”.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES