Fins ara, les persones que sol·licitaven una valoració de dependència havien de desplaçar-se al centre d’atenció primària per obtenir un informe mèdic que havien d’adjuntar a la seva sol·licitud. A partir d’ara, aquest tràmit desapareix gràcies a la interconnexió dels sistemes d’informació social i sanitari, una iniciativa dels Departaments de Salut i Drets Socials i Inclusió.
La nova eina, basada en microvisors creats per aquests departaments, facilita l’accés dels professionals a dades clíniques i socials de manera segura i eficient. El microvisor salut+social permet als professionals dels serveis socials consultar informació de l’historial clínic per millorar l’atenció als ciutadans, mentre que el microvisor social+salut permet als professionals sanitaris accedir a dades com la situació de dependència o discapacitat. Aquesta eina s’havia implementat inicialment a les àrees bàsiques de serveis socials i de salut i ara s’ha estès als equips de valoració de dependència.
Aquesta innovació suposa múltiples avantatges. En primer lloc, elimina la necessitat que els ciutadans facin visites innecessàries per recollir i digitalitzar documentació mèdica. Això redueix el temps i l’esforç requerits per completar la sol·licitud. En segon lloc, els professionals d’atenció primària poden dedicar el temps abans destinat a aquesta tasca burocràtica a activitats assistencials de més valor. Finalment, els equips de valoració de dependència accedeixen més ràpidament a la informació necessària, agilitzant així el procés de tramitació.
Aquest sistema beneficarà de manera significativa més de 130.000 sol·licituds anuals que gestionen els equips de valoració, tant de primeres sol·licituds com de revisions. A més, contribueix a reduir els terminis i garanteix un ús ètic i traçable de les dades.
Aquesta actuació s’inscriu en l’estratègia del Govern per avançar cap a una atenció integrada social i sanitària. Iniciatives com el projecte de llei de l’Agència d’Atenció Integrada Social i Sanitària de Catalunya, el desplegament d’aquesta atenció a residències i domicilis, i la interconnexió de sistemes en són exemples. L’objectiu és garantir una millor atenció a les persones grans, amb dependència, amb discapacitat o amb necessitats complexes, fomentant una gestió més eficient i coordinada entre serveis socials i sanitaris.