
La Plataforma per una Escola Inclusiva de Catalunya, formada per entitats, professionals i famílies, ha denunciat l’apatia del Departament d’Educació en el desplegament del model d’escola inclusiva i l’ha instat al conseller Josep González-Cambray a que convoqui un grup de treball per avançar cap al desplegament efectiu del decret d’educació inclusiva aprovat l’any 2017.
La Plataforma ha fet referència al recent informe presentat pel Síndic de Greuges sobre l’educació inclusiva a Catalunya, que apunta a un creixement pronunciat d’alumnes que segueixen escolaritzats en escoles anomenades especials, quan el decret el que busca és que vagin desapareixent progressivament. En aquest sentit, des d’aquest moviment han donat suport a la recomanació feta pel Síndic d’activar un pla per a la seva progressiva desaparició i/o transformació, sempre garantint el dret dels seus alumnes a una educació de qualitat, així com els drets laborals dels seus professionals.
L’informe del Síndic, que va ser presentat al Parlament el passat 14 de setembre, identifica fins a 12 “obstacles estructurals en la implementació del model d’educació inclusiva” i fa 17 recomanacions. Aquestes recomanacions se sumen al decàleg d’accions concretes que la Plataforma per una Escola Inclusiva a Catalunya va fer arribar al Departament d’Educació el novembre de l’any passat. En aquest document, la plataforma ja exigía, com ara fa el Síndic, més recursos per impulsar el nou model d’educació inclusiva.
Un altre dels greus problemes que apuntava l’informe del Síndic per a una implantació efectiva del nou model, és la manca de conscienciació i cultura inclusiva de la comunitat educativa. En aquest sentit, la plataforma demana al Departament un autèntic lideratge perquè tothom remi en la mateixa direcció (serveis territorials, inspecció educativa, EAPs, equips directius, docents…)