Aquest dimecres s’ha celebrat al Palau de la Generalitat la primera reunió de la Comissió d’Experts per a la Transformació de l’Administració de la Generalitat (CETRA), formada per un grup de 68 experts en administració pública, governança i digitalització. La trobada ha servit per iniciar un procés amb l’objectiu de redefinir els serveis públics de Catalunya, amb especial atenció als tràmits relacionats amb la dependència i la discapacitat.
Presidida pel catedràtic Carles Ramió, la comissió treballarà en 12 grups enfocats en millorar l’eficiència i l’accessibilitat dels serveis públics. El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, ha destacat la importància del procés, tot assegurant que es tracta d’una iniciativa “ambiciosa i concreta” per fer la vida més fàcil a la ciutadania.
Durant els propers 10 mesos, la CETRA presentarà propostes per agilitzar i millorar la tramitació de serveis digitals, seguint una estratègia basada en experiències ciutadanes i resultats mesurables.
Mesures immediates per optimitzar els tràmits més problemàtics
Una de les accions prioritàries és l’avaluació i transformació de 10 tràmits digitals identificats com els més complexos i rellevants per a la ciutadania. Alguns dels tràmits més destacats són el reconeixement del grau de discapacitat, l’atenció a persones amb dependència i els ajuts al lloguer.
Aquestes gestions es caracteritzen actualment per terminis massa llargs, dificultats tècniques i baixa autonomia dels usuaris. Per exemple, menys del 10% de les persones aconsegueixen completar les sol·licituds digitals a la primera sessió. A més, la tramitació telemàtica és escassa en alguns casos, arribant només al 8% de les sol·licituds.
També s’ha identificat una manca d’accessibilitat i comprensió dels processos, fet que genera una alta insatisfacció. Prop del 40% dels usuaris plantegen consultes o queixes durant la gestió d’ajuts, com els destinats al lloguer o al reconeixement de discapacitat.
Participació ciutadana i proves pilot
Per garantir que les millores responen a les necessitats reals, els tràmits es testejaran en espais d’experiència ciutadana amb persones de diferents edats i perfils. Aquestes proves avaluaran la usabilitat, accessibilitat i claredat dels processos. Els resultats seran clau per redissenyar els tràmits i ajustar-los a les expectatives dels usuaris.
Paral·lelament, durant el primer trimestre del 2025 es farà una enquesta a 120.000 persones per valorar la seva experiència amb els serveis digitals de la Generalitat. Aquesta iniciativa mesurarà l’impacte de les millores aplicades.
Cap a una administració digital més eficient
La Generalitat també prepara el llançament d’un sistema de valoració dels serveis digitals públics que inclourà enquestes automàtiques al final de cada tràmit. A més, abans de final d’any, un nou Observatori de l’Administració Digital proporcionarà dades i indicadors sobre la transformació digital de la Generalitat, amb informació accessible per a tota la ciutadania.
Aquestes mesures formen part d’un pla integral per fer més àgil, entenedora i satisfactòria la relació entre la ciutadania i l’Administració, amb la finalitat última d’elevar els serveis públics de Catalunya a un nivell d’excel·lència europeu.