La consellera de Drets Socials i Inclusió, Mònica Martínez Bravo, ha anunciat la creació d’una comissió de coordinació amb l’objectiu de millorar la governança i l’eficiència del sistema de protecció social a Catalunya. Aquesta comissió, que comptarà amb representants de la Federació de Municipis de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis i les quatre diputacions catalanes, neix amb la intenció de reforçar el paper del món local en la prestació de serveis socials, considerat essencial per garantir una atenció eficaç i propera.
La comissió estarà formada per tres representants de cada institució i es reunirà de manera trimestral, amb la possibilitat d’organitzar grups de treball sectorials segons les necessitats. Un dels seus objectius serà avaluar l’actual Contracte Programa entre el Departament i els ajuntaments, així com establir les bases pel futur contracte que entrarà en vigor el 2026. La consellera ha explicat que aquesta iniciativa s’emmarca en el compromís de transformar el sistema de serveis socials, apropant-lo a les necessitats reals de la població i garantint un finançament adequat per a l’àmbit local.
En la seva intervenció, Martínez Bravo ha ressaltat la importància d’integrar les diputacions i les entitats municipalistes en aquesta nova estructura de governança. “Les diputacions i els ajuntaments són els que millor coneixen les necessitats territorials i poden proporcionar una atenció més propera als ciutadans”, ha dit. Així mateix, ha assenyalat que la nova estructura busca simplificar els tràmits administratius i millorar la coordinació, oferint una cartera de serveis socials més àgil i flexible, capaç d’adaptar-se als nous reptes.
Com a part de la transformació digital del sistema de protecció social, Martínez Bravo ha destacat l’impuls a la plataforma wSocial, una eina que facilita la interoperabilitat de dades entre el Departament i els serveis socials locals. Aquesta setmana s’ha desbloquejat la signatura de l’addenda del contracte programa amb ajuntaments i consells comarcals, fet que permetrà la implantació de la plataforma a les 109 àrees bàsiques de serveis socials de Catalunya. Gràcies a aquesta eina, les professionals del sector podran accedir a dades de diferents administracions i treballar amb més eficiència. La plataforma inclourà també el Microvisor Salut + Social, un aplicatiu que integra en un únic informe la informació social i sanitària de cada usuari, millorant així l’atenció personalitzada.
Aquest dimarts, la consellera es va reunir amb les presidències de les quatre diputacions catalanes a l’Alberg Barcelona Xanascat. Lluïsa Moret Sabidó (Diputació de Barcelona), Noemí Llauradó Sans (Tarragona), Joan Talarn Gilabert (Lleida) i Miquel Noguer i Planas (Girona), juntament amb el secretari general del Departament, Raúl Moreno Montaña, van acordar treballar conjuntament per oferir serveis socials més efectius i adaptats a les necessitats de la ciutadania. En aquesta trobada, Martínez Bravo va subratllar la importància de mantenir una comunicació fluida entre institucions per garantir que la nova governança dels serveis socials beneficiï el conjunt de Catalunya.