
La Federació ALLEM, que representa la discapacitat intel·lectual i del desenvolupament (DID) a Lleida, i ADDA, taller ocupacional de Vielha, han presentat a Pont de Suert el projecte «L’Assistent Personal arriba a l’Aran i l’Alta Ribagorça». Aquesta iniciativa, finançada per la Fundació La Caixa, té per objectiu desplegar el servei d’Assistent Personal (AP) per garantir els drets recollits a la Convenció de Drets de les Persones amb Discapacitat de la ONU, adaptant els serveis socials a les necessitats de les persones vulnerables que resideixen en entorns rurals.
L’Assistent Personal és un dret que ofereix suport directe i personalitzat en activitats quotidianes —laborals, d’oci, gestions i transport— per afavorir la vida independent i la plena inclusió comunitària, permetent a la persona “decidir com vol viure i quins suports necessita per dur a terme el seu projecte vital amb autonomia i igualtat d’oportunitats”. El servei es basa en la metodologia d’Atenció Centrada en la Persona i l’enfocament comunitari.
A l’acte de presentació hi van participar Assumpta Fortuny (coordinadora ALLEM), Claudia Lastera (educadora social Som Rurals-Som de Muntanya) i Dolors Berdié (directora tècnica ADDA), juntament amb representants del Conselh Generau d’Aran, Aran Salut i el Consell Comarcal de l’Alta Ribagorça.
Desplegament i fonamentació
Aquest nou projecte s’inicia al febrer de 2025 amb la previsió de desenvolupar-se durant un any, i es fonamenta en l’experiència i model del projecte Som Rurals – Som de Muntanya (SR-SdM), d’ALLEM (2023-2025), finançat pels Fons Europeus Next Generation. SR-SdM ha acompanyat 41 persones en situació d’aïllament o amb dificultats d’accés a serveis a l’Aran i vuit comarques de L’Alt Pirineu i Ponent.
El projecte pilot oferirà l’Assistència Personal a dues persones —una a la Vall d’Aran i una a l’Alta Ribagorça— amb discapacitat intel·lectual o problemàtica de salut mental. L’objectiu és demostrar que és “possible i urgent” apropar els serveis de suport a la vida quotidiana de les persones que viuen en territoris rurals, amb una atenció integrada de proximitat, en col·laboració amb els serveis socials i sanitaris locals.
Des de la Federació ALLEM i ADDA es reivindica l’adequació dels serveis socials a la realitat dels territoris rurals i de muntanya, la millora del finançament públic (incloent-hi el transport), i la revisió de la Cartera de Serveis Socials de Catalunya per transformar i apropar els suports.
La coordinadora d’ALLEM, Assumpta Fortuny, afirma que amb la col·laboració s’aconsegueix que les persones “tinguin accés als suports que necessiten, sense haver de marxar del seu entorn natural”. Per la seva banda, la directora d’ADDA, Dolors Berdié, subratlla que l’assistència personal és una “eina per garantir dignitat, autonomia i inclusió” i que en zones de muntanya “necessitem figures de suport que acompanyin a persones amb necessitats més complexes per permetre’ls quedar-se a viure al seu entorn”. Ambdues entitats conclouen que apropar els serveis és “invertir en igualtat, cohesió i oportunitats per a tothom”.