Dimarts, 22 abril 2025
IniciACCESSIBILITAT UNIVERSALLa FESOCA denuncia la discriminació que pateixen les persones sordes a Catalunya...

La FESOCA denuncia la discriminació que pateixen les persones sordes a Catalunya en la gestió de trucades del 112

La federació i les associacions de persones sordes que representa presenten una queixa formal contra el Departament d'Interior de la Generalitat per la manca d'accessibilitat edel servei

fesoca servei videointerpretacio llengua de signes 112
El telèfon 112 disposa de servei de videointerpretació en llegua de signes // Foto: Maldita.es

Alegant vulneració de drets fonamentals, la Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA), juntament amb les associacions de persones sordes que representa, ha presentat una queixa formal contra el Departament d’Interior de la Generalitat. La queixa denuncia la manca d’accessibilitat en la gestió de trucades d’emergència al 112 per a les persones sordes que es comuniquen en Llengua de Signes Catalana (LSC).

Segons la FESOCA, la normativa actual és incompleta i no garanteix els drets de les persones sordes. La Llei 9/2007, de 30 de juliol, del Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya, estableix la competència de la Generalitat per a la gestió del 112. No obstant això, no s’especifica la garantia d’accessibilitat per a persones sordes que comuniquen en LSC.

A més, el Reglament Delegat (UE) 2023/444 de la Comissió Europea, que complementa la Directiva (UE) 2018/1972, exigeix als Estats membres garantir la comunicació multicanal (text, veu i vídeo) al 112, incloent-hi els serveis de videointerpretació en LSC. Aquesta normativa havia d’implantar-se abans del 2023, però actualment a Catalunya no s’ha fet efectiva.

Doble discriminació: lingüística i d’accessibilitat

La FESOCA denuncia que la situació actual provoca una doble discriminació per a les persones sordes: d’una banda, per raó de la seva discapacitat auditiva i, de l’altra, per la seva llengua de comunicació. A l’Estat espanyol, hi ha dues llengües de signes reconegudes: la Llengua de Signes Espanyola (LSE) i la Llengua de Signes Catalana (LSC). Actualment, el telèfon d’emergències 112 a Espanya només ofereix serveis de videointerpretació en LSE, deixant de banda les persones sordes que comuniquen en LSC, majoritàries a Catalunya.

Davant d’aquesta situació, la FESOCA exigeix al Departament d’Interior:

  • Implementació immediata del servei de videointerpretació en LSC al 112.
  • Compliment de la normativa vigent en matèria d’accessibilitat.
  • Informació periòdica a la FESOCA sobre els processos d’implementació dels serveis accessibles.

La FESOCA també ha presentat una queixa formal davant el Síndic de Greuges i adverteix que, en cas que el Departament d’Interior no prengui mesures urgents, s’iniciaran les vies judicials pertinents.

La garantia d’accessibilitat al 112 per a les persones sordes és un pas necessari per a la seva plena inclusió en la societat. La FESOCA espera que el Departament d’Interior actuï amb diligència i responsabilitat per a resoldre aquesta situació i garantir els drets de totes les persones.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.