La Federació AICE (Associacions d’Implantats Coclears d’Espanya) se suma avui al Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat, recordant que 1 de cada 10 persones tenen problemes auditius greus, dels quals 220.000 són implantats coclears a Europa. A Espanya concretament, hi han més de 18.000 persones usuàries d’implant coclear.
A l’Informe Mundial de l’Audició de l’OMS llançat aquest 2021, les dades de cara a un futur no tan llunyà són alarmants. La previsió per a l’any 2050 és que existeixin a tot el món 700 milions de persones amb greus problemes de pèrdua d’audició. Afirma que actualment 1.000 milions d’adults i joves corren el risc de patir pèrdua auditiva permanent i evitable, per això sorgeix la necessitat de fer arribar la informació a la
societat en general perquè es conscienciï en la cura diària de la seva salut auditiva. L’ús de auriculars més d’una hora al dia o el volum excessiu amb què s’escolta música són dos dels problemes més destacats, per això assenyala que petites accions poden marcar l’esdevenir de la nostra audició.
El 2019 la pèrdua auditiva relacionada amb l’edat va ser el tercer motiu d’anys viscuts amb discapacitat a nivell mundial i la principal causa de discapacitat per a adults majors de 70 anys. La pèrdua auditiva en el cas de la gent gran correlaciona amb la demència, tal com apunten diversos estudis recents i que és el centre de la campanya de conscienciació que per aquest dia ha llançat EURO-CIU (Associació Europea d’Usuaris d’Implant Coclear), de la qual Federació AICE, que recentment ha celebrat el seu 25è aniversari, és soci fundador i actualment ostenta la presidència.
L’implant coclear no només és una qüestió mèdica: és qualitat de vida basada en la inclusió; la inclusió real necessita dades i estadístiques per prendre decisions adequades, però també molta conscienciació i visibilitat perquè en efecte aquestes puguin prendre’s de manera global.
Els drets de les persones amb discapacitat usuàries de I.C. han de respectar-se, entre ells l’accessibilitat a la comunicació a través de sistemes de millora auditiva com a bucles magnètics o FMs o subtitulació en audiovisuals i actes en directe. Només així es pot tenir inclusió real.