
Aquest dimecres ha tingut lloc la segona jornada del IMC-22 el Congrés Internacional de Mobilitat que se celebra a Sitges. En aquesta jornada, la Diputació de Barcelona ha participat en una taula rodona sobre accessibilitat inclusiva per afavorir la mobilitat de totes les persones, gràcies al suport de les noves tecnologies.
Des de la gerència d’Infraestructures viàries i Mobilitat de la Diputació de Barcelona s’ha posat de relleu la importància de la planificació i gestió de la mobilitat local com un àmbit de treball rellevant per als municipis, i que incideixen en problemàtiques com la contaminació atmosfèrica, una major congestió de vehicles i també d’accidents, com també en la pèrdua d’espai per a usos públics.
En aquest sentit, les noves tecnologies entren de ple en àmbits de la mobilitat com en la seguretat i prestacions dels nous vehicles elèctrics, però també a la intel·ligència artificial i les seves aplicacions en l’accessibilitat al transport, a la sonorització o en els sistemes intel·ligents de transport, a les noves energies i a l’electrificació de la mobilitat, però també al teletreball i l’economia col·laborativa. Un conjunt d’aspectes que estan afectant tant a la vida pública com a la privada, és a dir a la mobilitat i a les infraestructures de transport, en com ens movem i amb què ens movem.
En aquesta línia, la Diputació de Barcelona ofereix als municipis plans de mobilitat sostenible que inclouen aspectes com la promoció de sistemes no motoritzats per desplaçar-se dins la ciutat, és a dir, a peu i en bicicleta, així com donar més prioritat al transport públic urbà perquè sigui més ràpid i més còmode i planificar de manera conjunta tots els serveis de transport públic, tant els urbans com els interurbans, i incorporar les tecnologies de la informació i la comunicació per millorar la gestió de la mobilitat.
També es treballen aspectes com racionalitzar l’ús del vehicle privat dissuadint d’utilitzar-lo quan no sigui realment necessari o quan existeixin alternatives més sostenibles, aplicar polítiques d’aparcament dissuasiu que fomentin l’aparcament fora de les zones amb més activitat i demanda de mobilitat, o pacificar el trànsit en les vies urbanes, especialment en aquelles que no siguin vies principals. També s’incideix en aspectes com optimitzar el transport urbà de mercaderies per tal de reduir els desplaçaments de vehicles de gran tonatge.