Dijous, 13 febrer 2025
IniciJoves del Grup Alba i l’Escola Vedruna analitzen en primera persona l’accessibilitat...

Joves del Grup Alba i l’Escola Vedruna analitzen en primera persona l’accessibilitat dels edificis públics de Tàrrega

Amb una cadira de rodes i un centímetre detecten en primera persona el punts febles i forts d’una vintena d’equipaments municipals

persona en cadira de rodes entrant en un dels edificis públics de Tàrrega
Un dels edificis analitzats va ser l’Ajuntament de Tàrrega // Foto: Grup Alba

Un grup de 20 joves de l’Escola Vedruna i 9 joves vinculats al Grup Alba van recórrer ahir 17 edificis públics de Tàrrega amb una cadira de rodes i un centímetre amb l’objectiu de detectar les problemàtiques en l’àmbit de l’accessibilitat física i cognitiva.

Repartits en petits grups van analitzar cada un dels edificis a partir de diferents ítems de valoració, prenent mides de l’amplada de les portes o les escales, la inclinació de les rampes i posant en pràctica ells mateixos l’accés als edificis amb una cadira de rodes.

Amb aquest projecte, que han impulsat de manera conjunta, detecten els punts forts i febles que té l’edifici a nivell d’accés, però també pel que fa a la cartelleria i senyalitzacions, la il·luminació o tot allò que ajuda a les persones amb visibilitat reduïda, o persones amb discapacitat intel·lectual poder desenvolupar-se en aquell espai amb seguretat.

“El projecte intenta valorar l’accessibilitat a nivell ampli, des d’una persona que sí que va amb cadira de rodes, a una persona gran que va amb bastó, un pare amb un cotxet de nadó o una persona cega o amb baixa visió. Es tracta que els joves es fiquin a la pell d’aquestes persones i visquin les dificultats que poden tenir. Cal inculcar en les properes generacions una sensibilitat pels col·lectius més vulnerables i que prenguin consciència i compromís”, explica la professora de l’Escola Vedruna, Glòria Pastor.

Entre els joves participants de la iniciativa hi ha la Clara o el Jali que formen part del grup de Joves del Grup Alba: “Abans de començar el projecte vam fer unes sessions de coneixença on vam anar a la seva escola i ells van venir a la nostra entitat. El projecte també ens ha servit per treballar la inclusió entre nosaltres”, explica la Clara Vila.

Per la seva banda, el Jali que només té un 10% de visió, ha participat activament en l’anàlisi dels edificis explicant la seves sensacions en primera persona i validant cada un dels aspectes que havien d’analitzar. “Avui m’he trobat a l’Escola de Música que les escales no estaven ben senyalitzades i m’han hagut d’ajudar. Encara hi ha molta feina a fer amb temes d’accessibilitat”, va comentar.

La Daniela alumna de l’Escola Vedruna, que està cursant el Cicle Formatiu de Grau Mig en Atenció a les persones amb dependència, fa una valoració molt positiva del projecte: “ara tenim més consciència dels problemes d’accessibilitat que hi ha a la ciutat i que el projecte ens ha servit per compartir coneixements i aprendre entre tots”.

Amb totes les dades recollides de cada edifici els joves elaboraran una memòria que presentaran a l’Ajuntament de Tàrrega per intentar impulsar millores. Des del consistori han donat suport a la iniciativa facilitant el llistat i l’accés a tots els edificis.

Assumpta Pijuan, Regidora d’Acció Social Associativa, Igualtat i Salut, i Teresa Sala, Regidora de Serveis Municipals, Mobilitat i Medi Ambient han pogut veure com realitzaven els joves l’anàlisi de l’accessibilitat a l’Ajuntament.

“M’ha sorprès molt que coses que pensaves que estaven ben fetes com l’existència d’una rampa, després fent la demostració veus que a la pràctica és massa inclinada i la gent que va amb cadira de rodes necessita ajuda per pujar-la i per baixar-la. Des de l’Ajuntament

tenim clar que hem d’apostar per aquelles millores que estiguin al nostre abast”, va explicar la regidora Assumpta Pijuan. Per la seva banda la regidora Teresa Sala va aplaudir que “aquesta iniciativa hagi sortit de la mateixa ciutadania i en aquest cas de la gent més jove”.

De moment els joves ja porten analitzats la meitat dels edificis, entre ells la seu de Ràdio Tàrrega, el Pavelló Esportiu, el Punt Jove o l’Escola de Música de Tàrrega, i coincideixen que hi ha molta feina a fer encara a la ciutat per promoure la inclusió. Per això des de l’Escola Vedruna es plantegen que sigui un projecte a llarg termini i que es vagi treballant cada curs.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES