Inspecció perseguirà l’incompliment de la quota de reserva de llocs de treball a persones amb discapacitat

El Conseller El Homrani fa balanç i marca les prioritats pel 2020

inspeccio-incompliment-quota-reserva-llocs-treball-persones-discapacitat
El conseller Chackir El Homrani durant la roda de premsa d’ahir // Foto: gencat

La Inspecció de Treball de Catalunya (ITC) ha fixat com una de les prioritats principals vetllar per la integració social de les persones amb discapacitat mitjançant la contractació directa per l’empresa ordinària complint la quota de reserva del 2% dels llocs de treball a persones amb discapacitat en empreses de 50 o més treballadors/es.

De fet va informar que durant els primers 9 mesos del 2019 ja s’ha produït un augment del control del compliment de la quota de reserva del 2% en empreses de 50 o més treballadors. Tot i així la ITC ha trobat 112 infraccions en aquest àmbit que afectaven a 199 treballadors.

BANER_300X250

Aquestes dades es van donar a conèixer ahir pel conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani, que va presentar els Objectius 2020 de la Inspecció de Treball de Catalunya (ITC) i va informar de  les dades més destacades del balanç d’activitat durant els tres primers trimestres de 2019, acompanyat del secretari general del Departament, Josep Ginesta, i de la directora general de la Inspecció de Treball de Catalunya, Ma Luz Bataller

Segons les dades aportades, la Inspecció de Treball ha fet aflorar un total de 13.028 llocs de treball de l’economia submergida a Catalunya en els primers nou mesos de 2019, el que implica un augment del 3,5% respecte del mateix període de l’any passat. 

D’altra banda, s’ha produït un creixement d’un 26%, també respecte dels primers nous mesos de 2018, del nombre de contractes temporals transformats a indefinits com a conseqüència de l’activitat inspectora. Els primers nou mesos de 2019 s’han transformat 9.591 contractes per 7.585 el 2018. 

Així mateix, 7.289 treballadors/es del sector carni han passat de cotitzar al Règim d’autònoms al Règim General de la Seguretat Social després que la Inspecció de Treball hagi investigat 90 empreses i 23 cooperatives. 

També es destacable el control del frau en el contracte de temps parcial portat a terme per la Inspecció de Treball. Les comprovacions han augmentat un 32% (1.064 contractes). A més, com a conseqüència d’aquesta activitat inspectora, s’ha incrementat la jornada de treball declarada en contracte a 953 treballadors/es, el 66% del casos la pujada ha estat superior al 50%. 

A més, ressalta l’augment del 60% de les actuacions en matèria d’igualtat (391), amb un resultat de 42 infraccions (+163%) i 100 requeriments (+39%).

D’altra banda, el conseller va anunciar un conjunt de prioritats que la Inspecció de Treball s’han marcat per a l’any 2020, i que seran plantejades al Consell de Relacions Laborals per rebre les aportacions dels agents socials i econòmics. “Treballarem les prioritats amb els agents econòmics i socials per fer de la Inspecció de Treball una aliada pels drets dels treballadors/es i per la competència lleial entre les empreses”, va subratllar El Homrani. 

Entre aquestes prioritats, el conseller va citar “el control del temps de treball; la igualtat i la discriminació per raó de gènere i persones amb discapacitat; i el frau en la contractació temporal i la sinistralitat”, entre altres matèries. 

Sobre el control del temps de treball, El Homrani va explicar que “ara tenim una eina de control però la feina de la Inspecció de Treball no serà únicament assegurar si està instal·lada o no, sinó aprofitar-la per controlar si els temps de treball fet, amb la jornada i el decans, són els que marquen la normativa”

En aquest sentit, el conseller va posar l’èmfasi en el control del treball i el descans de treballadors/es “perquè és la primera causa de denúncia davant la Inspecció de Treball”. 

Una altra prioritat explicada pel titular de Treball, Afers Socials i Famílies és la persecució del frau en la contractació temporal. “Una de les vies de precarietat laboral és la contractació temporal que es fa en frau de llei”.  

Som conscients que cada cop més hem d’investigar la concatenació de contractes a la mateixa empresa, la interposició d’una empresa de treball temporal, i les causes de la contractació”, va reblar el conseller.

 Objectius per l’any 2020

A més de l’obligació de les empreses de 50 o més treballadors de complir amb la quota de reserva de llocs de treball del 2%, la Inspecció de Treball ha fixat com a objectius principals de la seva activitat les següents matèries, entre altres: 

  • Controlar el temps de treball i de descans utilitzant el registre de jornada atès que és la primera causa de denúncia a la Inspecció de Treball. 
  • Controlar el temps de treball per detectar els incompliments a partir de la lectura dels tacògrafs amb l’objectiu de garantir la seguretat i salut dels treballadors/es del sector i de la seguretat vial. 
  • Perseguir el frau en la contractació temporal atès que investigant la causa de la contractació i la concatenació de contractes en la mateixa empresa s’aconsegueix la transformació d’un nombre important de contractes temporals a indefinits a partir de les actuacions de la IT. 
  • Evitar la discriminació per raó de gènere controlant l’existència i aplicació de Plans d’Igualtat a empreses de més de 150 fins a 250 treballadors/es; i seguint portals de llocs de treball per impedir casos de discriminació en l’accés a l’ocupació o salarial. 
  • Centrar l’activitat inspectora en matèria de sinistralitat laboral en el sector de la Construcció atesos els elevats índexs d’incidència respecte altres sectors. 
  • Visitar les empreses per controlar els casos de problemes d’ergonomia causa principal de malalties amb baixa de treballadors/es. 
  • Continuar les actuacions inspectores a microempreses de sectors d’activitat amb índexs de sinistralitat més elevats tenint el compte els bons resultats assolits l’últim any amb els requeriments fets per la IT. 
  • Incrementar les actuacions de seguiment dels plans de treball pel tractament de l’amiant, especialment els més complexes per durada i tipus d’instal·lació, atenent el resultat de l’informe elaborat pel grup de treball de l’amiant del Consell de Relacions Laborals. 
  • Continuar amb l’increment d’actuacions inspectores als Serveis de Prevenció Aliens i a les empreses usuàries atès que només un 5,4% dels treballadors/es tenen avaluats les quatre tipologies de riscos (seguretat, higiene, ergonomia i psicosociologia) dels seus llocs de treball, segons l’informe 2016 de la gestió de Prevenció de Riscos Laborals. 

Aquests objectius seran presentats al Consell de Relacions Laborals i restaran oberts a les aportacions dels agents econòmics i socials.

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*