
Aquesta setmana el Govern de la Generalitat ha donat el primer pas per convertir l’Agència Catalana de Medicaments i Productes Sanitaris en una realitat, al donar el vistiplau a la memòria preliminar de l’Avantprojecte de llei de creació de l’Agència, que centralitzarà en una entitat única totes les activitats relacionades amb el medicament i el personal que les duu a terme. Pensada com un organisme autònom adscrit al Departament de Salut, l’Agència haurà de garantir que qualsevol mesura que pugui afectar aquests productes s’ajusti a les necessitats de la societat i sota els criteris d’eficàcia, de qualitat i seguretat clínica, d’interès públic en el marc del sistema de salut i d’estímul de la generació de coneixement.
En definitiva, serà l’estructura d’Estat que regularà les polítiques de la Generalitat sobre medicaments d’ús humà i veterinari, productes sanitaris i cosmètics.
Les funcions i actuacions de l’Agència seran, entre d’altres, les següents:
- Fomentar l’ús racional i eficient dels medicaments i dels productes sanitaris mitjançant criteris d’ús, informació i sistemes d’avaluació i control d’aquest ús.
- Dissenyar, coordinar i implementar les polítiques farmacèutiques de compra i sistemes d’accés als medicaments amb els diferents proveïdors del sistema sanitari integral d’utilització pública de Catalunya (SISCAT).
- Facilitar i garantir l’accés als medicaments i productes sanitaris i a ordenar la prestació farmacèutica i de productes sanitaris, amb criteris d’equitat, sostenibilitat i eficiència.
- Complir la normativa sobre vigilància de la seguretat i gestió del risc dels medicaments d’ús humà i veterinari, i dels productes sanitaris i cosmètics.
- Vetllar perquè la informació, la promoció i la publicitat dels medicaments i els productes sanitaris s’ajustin a criteris de veracitat i no indueixin a consum.
- Inspeccionar i controlar els medicaments i els productes sanitaris, cosmètics, entre d’altres, incloent-hi l’adopció de mesures cautelars i sancionant quan correspongui.

