
Durant el primer semestre de l’any Activament ha realitzat el primer cicle del projecte “Joventut i salut mental sense estereotips a Sant Andreu”, un programa de sensibilitzacions orientades a persones adolescents i joves usuàries dels serveis de dinamització juvenil de la Franja Besòs, al Districte de Sant Andreu.
El projecte busca combatre l’estigma, corregint creences errònies sobre com som les persones que passen problemes de salut mental, així com afavorir una consciència lliure de prejudicis des de la primera joventut. D’altra banda, s’ha obert la possibilitat per als i les joves de col·laborar com activistes dins del seu propi territori.
Aquest primer cicle s’ha dut a terme al barri de Bon Pastor i han assistit unes 30 persones, entre adolescents, joves i monitores. Alguns dels temes que s’han abordat durant les primeres tres sessions van ser: Què és la salut mental? quins són els prejudicis més habituals?; Com acompanyar algú que està passant per un problema de salut mental?; Quines són les capacitats que tenim les persones amb trastorn mental? i com ens afecten prejudicis com el de irrecuperabilitat o la representació com objecte de burla?
En la sessió de tancament al barri de Bon Pastor es van realitzar dinàmiques de grup. L’objectiu va ser valorar l’abast del projecte, així com fomentar el suport mutu i l’activisme en primera persona en salut mental entre els i les participants.
L’equip formador el conformaven sis activistes en salut mental en primera persona i dos professionals del Servei de Rehabilitació Comunitària del Districte de Sant Andreu.
A cada sessió es va fer una explicació conceptual, una dinàmica/joc de sensibilització i dues històries de vida en primera persona. Les properes sessions d’aquest projecte compliran amb els mateixos objectius i es realitzaran en els barris de Trinitat Vella i Baró de Viver durant els mesos d’octubre i novembre d’enguany.
Aquest projecte s’està implementant gràcies al suport econòmic i tècnic d’Obertament, en una campanya catalana de lluita contra la discriminació per motius de salut mental. Així mateix, ha comptat amb la col·laboració de la Taula de Salut Mental del districte, la Fundació Vidal i Barraquer, i amb diferents serveis de dinamització juvenil i de salut mental infantojuvenil de Sant Andreu.