FESOCA exigeix el ple accés dels alumnes sords al servei d’interpretació de llengua de signes catalana

La Federació surt al pas de les xifres donades per Ensenyament en una nota de premsa

alumnes-sords-concentracio-igualtat-educacio
Ja s’ha produït alguna concentració de protesta davant el Departament d’Ensenyament // Foto: FESOCA

La Federació de Persones Sordes de Catalunya (FESOCA) ha sortit al pas de les informacions aparegudes a la nota de premsa emesa per la Generalitat de Catalunya sobre del increment d’hores setmanals així com de la contractació del servei d’interpretació en llengua de signes catalana per a alumnes sords.

A través d’un comunicat, la Federació assegura que a Catalunya hi ha uns cinquanta alumnes sords que han optat per aquesta modalitat educativa bilingüe, de manera que en realitat el increment real és només de dues o tres hores a la setmana, situant el total en aproximadament dinou hores, encara lluny d’arribar a les trenta hores.

BANER_300X250

FESOCA manifesta que a la nota de premsa es parla de la contractació d’aquest servei com si fos una novetat, quan el primer servei d’interpretació per a alumnes sords es va realitzar en l’any 2000 amb tres intèrprets per a cinc alumnes sords.

Respecte a l’existència d’uns tres-cents cinquanta professionals del CREDA, la Federació rebat però que no específica quants tenen coneixements de llengua de signes, sent això un requisit indispensable per garantir l’atenció educativa i comunicativa de l’alumnat sord.

De la mateixa manera en la informació tampoc s’especifica si es duran a terme accions que permetin un equilibri territorial d’atenció educativa a tot Catalunya perquè l’educació bilingüe es concentra actualment a les comarques del Barcelonès i en la del Vallès Occidental. FESOCA desconeix la situació en les diferents poblacions on estan implantats els deu CREDAS que parla la nota de premsa, especialment a les de Girona, Lleida i Tarragona.

FESOCA insisteix en el comunicat en el fet que l’accessibilitat ha de ser plena perquè la veritable necessitat dels estudiants sords que opten per la llengua de signes és la cobertura de totes les hores lectives, no restringir algunes sessions lectives que es consideren més instrumentals o “denses”; sinó que la comunicació i l’accés a la informació i continguts ha d’estar assegurat en totes les hores lectives.

En aquest sentit, la Federació de Persones Sordes de Catalunya, sol·licita novament al al Departament d’Ensenyament que tingui en consideració el dret dels estudiants amb sordesa a rebre la informació i la comunicació en igualtat de condicions i d’oportunitats, tal com s’estableix a la Llei 17/2010 de la Llengua de Signes Catalana, la Resolució 442/X del Parlament de Catalunya sobre el Suport als Alumnes Sords, la Llei 51/2003 d’Igualtat d’Oportunitats, No Discriminació i Accessibilitat Universal de Persones amb Discapacitat i l’Article 24 de la Convenció Sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de la ONU.

Per últim, en el seu comunicat FESOCA anuncia que iniciarà accions legals per demanar responsabilitats i fer ús de la legislació vigent en el nostre país per garantir el dret fonamental de l’alumnat sord a una educació en igualtat d’oportunitats.

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*