Diumenge, 25 maig 2025
IniciEDUCACIÓ INCLUSIVAEsther Giménez-Salinas: “Per fer efectiva l’escola inclusiva és imprescindible un canvi cultural"

Esther Giménez-Salinas: “Per fer efectiva l’escola inclusiva és imprescindible un canvi cultural”

El Síndic de Greuges de Catalunya ha presentat l’informe “L’educació inclusiva a Catalunya” que evidencia avenços significatius, però també reptes pendents, com la insuficiència de recursos per garantir una plena inclusió escolar i la persistència de desigualtats en l’atenció a l’alumnat amb necessitats educatives especials

Esther Giménez-Salinas: “Per fer efectiva l’escola inclusiva és imprescindible un canvi cultural
Esther Giménez-Salinas durant la presentació de l’informe // Foto: Síndic de Greuges de Catalunya

L’informe L’educació inclusiva a Catalunya, publicat en el marc del Pacte contra la segregació escolar, analitza el desplegament del model educatiu inclusiu des de l’aprovació del Decret 150/2017. El document elaborat per la Síndica de Greuges de Catalunya, destaca avenços com la reducció de ràtios d’alumnes per aula, l’increment de personal docent i el reforç dels equips de suport educatiu. Per exemple, al curs 2023/2024, la ràtio mitjana era de 19,1 alumnes a I3 i 22,5 a 6è de primària, mentre que el nombre de docents en aules de suport intensiu (SIEI) ha augmentat un 124,0 % des de 2017.

També s’ha equilibrat l’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives especials, amb una disminució de l’índex de dissimilitud entre centres i una reducció dels centres amb baixa proporció d’aquest alumnat.

MANCANCES EN L’APLICACIÓ DEL MODEL

- PUBLICITAT -

Tot i els avenços, l’informe posa de manifest diversos obstacles per assolir una plena inclusió escolar. Encara hi ha llistes d’espera a les aules de suport SIEI i mancances en l’atenció personalitzada per l’increment en la detecció de necessitats educatives especials. A més, l’alumnat escolaritzat en centres d’educació especial (CEE) ha crescut un 20,3 %, fins arribar als 8.226 alumnes el curs 2023/2024, malgrat l’augment de recursos a l’escola ordinària.

En aquest sentit, la síndica insta a desplegar el full de ruta que preveu convertir els CEE en centres d’educació especial proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR).

DESAFIAMENTS CULTURALS I SOCIALS

Un dels principals reptes assenyalats és el canvi cultural necessari entre professionals i famílies per concebre la diversitat com una riquesa i no com un obstacle. Encara persisteixen casos en què l’alumnat amb necessitats educatives especials no pot participar plenament en activitats com colònies o sortides escolars per manca de personal de suport.

Tot i l’esforç per formar el professorat, l’oferta actual és insuficient per atendre la demanda. A més, l’informe subratlla la necessitat d’estratègies específiques per als centres d’elevada complexitat, que concentren una major proporció d’alumnat amb necessitats educatives especials (4,8 % en comparació amb el 2,5 % dels centres de baixa complexitat).

INCLUSIÓ EN ENSENYAMENTS NO OBLIGATORIS I LLEURE EDUCATIU

L’informe denuncia la manca d’oferta inclusiva en els ensenyaments no obligatoris, fet que provoca que la meitat dels joves amb necessitats educatives especials d’entre 16 i 21 anys no estudiïn. Així mateix, apunta les dificultats d’aquests infants i adolescents per participar en el lleure educatiu per falta d’educadors formats i recursos de suport adequats.

Encara que la Generalitat ofereix ajuts per a monitors de suport, aquests són insuficients i no es gestionen amb la celeritat necessària. A més, el dret al lleure inclusiu encara no compta amb un desenvolupament normatiu que en garanteixi l’accessibilitat.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.