20.4 C
Barcelona
Divendres, 25 setembre, 2020

Últimes notícies

Les obres per suprimir les escales del transbordament de Plaça Catalunya no començaran fins el 2021

Segons una notícia publicada al diari 20 minutos, les obres per suprimir els 8 esglaons de les...

Afavorir l’autonomia personal i els drets individuals fonamentals

Personalitzar l’atenció a les persones amb discapacitat física o afectació neurològica per aconseguir una major autonomia personal...

Arriba una nova remesa de 164.000 mascaretes per repartir entre les entitats de la discapacitat

Ahir al matí, la delegada de la Delegació del Govern en Catalunya, Teresa Cunillera, i el subdelegat,...

La VIII Jornada Inclusiva de l’Esport Adaptat es trasllada al mes de desembre en format virtual

La VIII Jornada Inclusiva que organitza cada any la Federació Catalana d’Esports de Persones amb Discapacitat Física...

El Síndic reclama a Ensenyament més recursos públics per detectar i atendre l’alumnat amb dislèxia

síndic recursos públics alumnat dislèxia
Les dificultats relacionades amb la dislèxia han estat motiu de diverses queixes adreçades al Síndic // Foto: Síndic de Greuges

El Síndic de Greuges de Catalunya ha reclamat al Departament d’Ensenyament que dediqui més recursos públics als trastorns de l’aprenentatge, com la dislèxia. També demana que s’exerceixi més control sobre els recursos privats existents i que en general es presti més atenció a l’alumnat amb indicis de requerir un aprenentatge adaptat.

Més concretament, insta a potenciar-ne la detecció precoç i recomana que es treballi en coordinació amb el Departament de Salut per implicar els pediatres en el procés diagnòstic. L’objectiu és poder rebre orientació i atenció per cobrir aquestes necessitats en etapes primerenques per evitar que derivin en situacions de fracàs escolar.

Les dificultats relacionades amb la dislèxia, un trastorn que requereix una metodologia d’aprenentatge adaptada, han estat motiu de diverses queixes adreçades al Síndic. A partir de l’anàlisi d’aquestes reclamacions, el Síndic ha constatat que l’atenció de la dislèxia no està ben resolta des de l’àmbit públic i que els seus dèficits exposen les contradiccions del  sistema educatiu pel que fa al principi de l’equitat i de la igualtat d’oportunitats. En aquest sentit, recomana destinar més recursos a aquest alumnat, especialment al que procedeix d’entorns socials i familiars desfavorits.

La diagnosi i el tractament de la dislèxia es fa moltes vegades des de l’àmbit privat en el cas de les famílies que disposen de prous mitjans econòmics i que tenen la capacitat de poder accedir a aquest suport de professionals especialistes. Els centres de detecció i intervenció existents en el sector privat supleixen o complementen la intervenció que, segons la llei, correspon als EAP (equips d’assessorament i orientació psicopedagògic) a partir de l’elaboració d’un pla individualitzat.

La formació del professorat és insuficient i es tendeix a obviar les necessitats específiques de l’alumnat amb dislèxia o es limita a abaixar el nivell dels continguts acadèmics. Fins i tot les proves de competències bàsiques organitzades pel Departament d’Ensenyament no estan adaptades a les necessitats específiques d’aquest alumnat.

Molts dels alumnes amb trastorns d’aprenentatge no arriben a cursar estudis universitaris perquè o bé no han estat diagnosticats o bé no han estat diagnosticats i tractats adequadament. En alguns casos no se’ls han ofert les eines que requereixen les seves necessitats especials d’aprenentatge.

Tot i això, també han arribat queixes al Síndic d’alumnes universitaris dislèctics que manifesten problemes d’adaptació en aquesta etapa educativa. Pel que fa a l’adaptació curricular i a l’avaluació a l’alumnat universitari amb dislèxia, el Síndic ha suggerit que es faci una difusió de la guia ja existent i publicada per la Comissió Tècnica de la Universitat i Discapacitat de Catalunya, del Consell Interuniversitari, i se’n promogui l’aplicació en els diferents centres universitaris de Catalunya.

També ha recomanat que es revisin els requisits per accedir al Tribunal Ordinari Específic (TOE) previst per corregir les proves d’accés a la universitat per a alumnat dislèctic. Ara els requisits són tenir un diagnòstic i un pla individualitzat de l’EAP durant tota l’etapa de l’ESO i el batxillerat. Segons les queixes plantejades, alumnes que tenen diagnòstic no han pogut accedir a aquestes proves perquè no han disposat d’aquest pla. El Síndic considera que caldria valorar la validesa que s’atorga als diagnòstics no emesos per un professional del sistema públic i aclarir els motius pels quals en els casos plantejats no s’ha elaborat un pla individualitzat de l’alumne afectat durant tota l’etapa de l’ESO.

També s’han rebut queixes per la manca de consideració de les dificultats específiques de l’alumnat dislèctic per obtenir el nivell B2 de coneixement de tercera llengua que s’exigeix per tenir el grau universitari.

El Síndic també ha recomanat que s’ajusti el Registre d’alumnes, d’acord amb la Llei de protecció de dades personals, per obtenir dades més detallades del nombre d’alumnat que consta com a dislèctic o que pateix altres trastorns de l’aprenentatge.

El Departament d’Ensenyament ha informat el Síndic que s’està treballant conjuntament amb professionals de l’àmbit de salut per consensuar, planificar i avaluar diferents protocols d’actuació conjunts que permetin la detecció precoç dels diferents tipus de trastorns que condicionen l’aprenentatge d’acord amb els suggeriments que se li han fet arribar.

Recentment, el Parlament de Catalunya ha aprovat una resolució en què insta el Govern de la Generalitat a adoptar una sèrie de mesures relacionades amb la dislèxia en la mateixa línea plantejada pel Síndic.

Subscriu-te a la nostra Newsletter

Per rebre al teu correu les últimes notícies, anuncis i ofertes exclusives del món de la discapacitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Les obres per suprimir les escales del transbordament de Plaça Catalunya no començaran fins el 2021

Segons una notícia publicada al diari 20 minutos, les obres per suprimir els 8 esglaons de les...

Afavorir l’autonomia personal i els drets individuals fonamentals

Personalitzar l’atenció a les persones amb discapacitat física o afectació neurològica per aconseguir una major autonomia personal...

Arriba una nova remesa de 164.000 mascaretes per repartir entre les entitats de la discapacitat

Ahir al matí, la delegada de la Delegació del Govern en Catalunya, Teresa Cunillera, i el subdelegat,...

La VIII Jornada Inclusiva de l’Esport Adaptat es trasllada al mes de desembre en format virtual

La VIII Jornada Inclusiva que organitza cada any la Federació Catalana d’Esports de Persones amb Discapacitat Física...

NO ET PERDIS...

Els 300 milions de persones afectades per Malalties Rares celebren el seu dia reclamant una millor atenció

Com no podia ser d’una altra forma, el Dia de les Malalties Rares se celebra enguany el...

La demanda de població dependent a Catalunya supera de llarg les previsions en els darrers dos anys

D’ençà de l’entrada en vigor de la Llei de l’Autonomia Personal i l’Atenció a la dependència (LAPAD),...

El CERMI proposa una reforma legal que atorgui a les persones amb dependència el grau de discapacitat del 33%

El Comitè Espanyol de Representants de les Persones amb Discapacitat (CERMI) ha fet arribar al Govern central...

El sector de la discapacitat reclama un Codi d’Accessibilitat adaptat a les necessitats reals del col·lectiu

El Comitè Català de Representants de Persones amb Discapacitat (COCARMI), principal plataforma de defensa del col·lectiu a...

Falten suports a l’aula per als alumnes amb síndrome d’Asperger

“El meu Asperger m'ajuda a no creure en mentides. Em fa diferent, i ser diferent és un...