
El Síndic de Greuges de Catalunya ha publicat avui una resolució sobre la garantia dels drets de les persones amb discapacitats i les mesures preses per fer front la pandèmia provocada per la propagació de la COVID-19. La institució, en el marc de les seves competències, ha presentat diferents recomanacions i mesures adreçades a totes les administracions i institucions.
En el marc de la seva resolució, el Síndic de Greuges ha suggerit a l’Administració de la Generalitat de Catalunya que dugui a terme les actuacions següents:
– Garantir que les persones amb discapacitat puguin accedir a informació clau per salvar la seva vida mitjançant estratègies de comunicació adaptades a les seves capacitats.
– Així mateix, implementar mesures per donar compliment a les recomanacions recollides per l’OMS en el document “Consideracions relatives a la discapacitat durant el brot de COVID-19”i garantir mesures de suport econòmic i financer per a les famílies que hagin de deixar de treballar per atendre les persones amb discapacitat i assegurar que aquest col·lectiu tingui mesures per afavorir una bona salut física i mental.
– El Síndic també recomana que es duguin a terme campanyes de sensibilització per garantir el dret de tots els infants, adolescents i adults amb discapacitat que presenten conductes disruptives, trastorns de conducta o trastorns de l’espectre autista (TEA) a circular per les vies públiques amb la persona cuidadora o acompanyant.
– El Síndic recomana al Departament d’Educació que cal garantir que l’educació i la instrucció en línia o a distància sigui dissenyada d’una manera accessible per als alumnes amb discapacitat sensorial i que s’aportin els suports educatius específics per a la inclusió educativa.
A més, cal assegurar un suport específic per a les famílies o cuidadors que atenen l’alumnat i certificar l’acompanyament personalitzat, si convé amb caràcter diari, de l’alumnat amb discapacitat a través dels diferents canals disponibles.
Al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i a les administracions locals competents en matèria de serveis d’atenció a les persones amb discapacitat, els recomana, entre d’altres, que cal garantir suports assistencials a les llars en els casos en què els infants i adolescents necessitin una assistència més específica. En aquesta mateixa línia cal incrementar i reforçar el funcionament dels dispositius de teleassistència domiciliària o desplaçament al domicili que siguin necessaris.
El Síndic crida l’atenció sobre la necessitat que les persones que presten assistència a les persones amb discapacitat disposin dels equips de protecció personal necessaris i demana que s’activi pla d’acció específic adreçat a identificar les necessitats concretes de cadascun dels centres residencials per a persones amb discapacitat a Catalunya en matèria de prevenció, protecció i seguiment de possibles malalts de la COVID-19, tant pel que fa a les persones residents com al personal treballador.
Així mateix, demana que s’adoptin mesures per evitar una situació de fallida dels centres especials de treball (CET) d’iniciativa social, que incorporen a la feina persones amb discapacitat amb especials dificultats d’inserció al mercat de treball. En cas que hagin de cessar la seva activitat de manera parcial o total en el marc d’un ERTO, caldria mantenir les subvencions salarials justificant altres despeses diferents de salaris.
Pel que fa al Departament de Salut, el Síndic recorda que les persones amb discapacitat tenen un risc més alt de contreure COVID-19 i que les polítiques d’aïllament social poden comportar, en el cas de les persones amb discapacitats psicosocials, amb discapacitat intel·lectual o amb malalties i vulnerabilitat neurobiològica, com ara les persones amb trastorn de l’espectre de l’autisme, o amb trastorns de conducta o quadres de conductes disruptives, quadres de crisi, ansietat o depressió, o els pot fer patir un profund malestar.
Per prevenir i atendre aquestes situacions, el Síndic recomana que es reforcin els serveis de suport per a la salut mental d’adults i infantojuvenil, i que s’asseguri la continuïtat de la prestació de serveis comunitaris i de programes d’orientació per a situacions de crisi que siguin accessibles per a totes les persones.
Igualment, el Síndic recomana que s’atenguin les consideracions del Comitè de Bioètica d’Espanya contingudes en l’Informe sobre els aspectes bioètics de la priorització de recursos sanitaris en el context de la crisi del coronavirus.