Dimarts, 22 abril 2025
IniciDESTACADESEl Ple de la pobresa al Parlament no deroga el copagament de...

El Ple de la pobresa al Parlament no deroga el copagament de la dependència

dades pobresa a Catalunya
La lluita contra la pobresa s’ha convertit en una prioritat pel Govern // Foto: Imatge cedida per gencat

La Federació Catalana de la Discapacitat intel·lectual (Dincat) s’ha mostrat molt disgustada perquè no s’ha aprovat la proposta de derogació del copagament de la dependència en el ple monogràfic sobre la pobresa que s’ha celebrat al Parlament de Catalunya. La proposta presentada per el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) i Catalunya Sí que es Pot (CSQP) no ha comptat amb els vots favorables de Junts x Sí (JXSí) i la Candidatura d’Unitat Popular (CUP). En aquest sentit, l’entitat ha reclamat que ambdues formacions polítiques es “replantegin la seva negativa”, recordant que el sector de la discapacitat reclama des de fa un any i mig la modificació d’aquesta ordre de copagament.

Dincat també ha recordat al Govern que a l’anterior legislatura, l’aleshores consellera de Benestar Social i Família, Neus Munté, es va comprometre a fer una revisió global del model de copagament.

Les entitats del sector de la discapacitat, amb el Cocarmi al front, consideren que el copagament és una mesura confiscadora i abusiva que no té en compte les especificitats del col·lectiu, i que aboca les persones amb discapacitat i les seves famílies a la pobresa.

En la part positiva, el ple sobre la pobresa ha acabat amb un paquet de mesures aprovades que apunta millores respecte al ple celebrat ara fa dos anys, però que tampoc ha aconseguit la plena satisfacció de tots els agents socials.

Entre els acords més destacats hi ha l’augment de les beques menjadors al 100% de les famílies que ho necessitin; garantir la renda mínima d’inserció com a dret subjectiu amb una partida oberta segons les necessitats; mantenir i gastar els 10 milions del pressupost per pagar factures de subministrament d’aigua, gas i llum; i crear una tarificació especial en el transport públic per a col·lectius en risc com les persones aturades.

Un ampli paquet de mesures

Altres mesures aprovades han estat 10 milions extra per al pla de barris; 10 milions més per a la dotació del parc públic d’habitatge; ampliar els recursos per a l’escola inclusiva, que significa contractar tantes USEE (unitats de suport a l’educació especial) com siguin necessàries; recuperar les ajudes per a llibres de text i transport escolar a partir del curs 2016/17; recuperar la sisena hora i reduir les ràtios per classe a les escoles públiques de zones socioeconòmicament deprimides; recuperar les subvencions per a les AMPA per poder organitzar activitats extraescolars; incrementar el nombre d’habitatges d’emergència per a dones víctimes de la violència masclista; que la salut pública inclogui audiòfons, ulleres i dentista per als menors de 18 anys; prioritzar el pagament de la Generalitat als ajuntaments dels actuals contractes de serveis socials (70 milions de deute); crear noves mesures fiscals i millorar l’impost de successions i de patrimoni, a més del tram autonòmic de l’IRPF; renegociar el deute de la Generalitat; elaborar un pla per a la inclusió social amb una durada de 4 anys; desplegar la llei dels drets dels infants i adolescents amb un calendari fixat que s’iniciï abans de dos mesos; una prestació econòmica per a la criança de menors de 18 anys concebuda com un ingrés directe que compactarà altres ajudes existents; pla de lluita contra el malbaratament alimentari; derogació de la reforma laboral (que depèn del govern espanyol); i creació d’una comissió de seguiment dels acords presos avui que inclogui el Govern, tots els grups parlamentaris i les entitats socials.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

Redacció/Fonts
Redacció/Fontshttps://diarideladiscapacitat.cat
Diari de la DisCapacitat. El digital de la diversitat funcional a Catalunya. Un mitjà fet per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i pensat per reclamar la seva inclusió social

11 COMENTARIS

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Diari de la Discapacitat
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils.