La Comissió d’Afers Institucionals (CAI) del Parlament de Catalunya va aprovar el passat 6 de juliol una resolució per a la cessió de 3 Handbikes propietat de la Generalitat de Catalunya, per incorporar-se al projecte TRICICLETA’T, que des de fa dos anys desenvolupa el CEM Can Felipa de Barcelona, i permetre d’aquesta manera participar en el projecte a persones amb lesió medul·lar (paraplegies i tetraplegies).
La resolució, impulsada pel ciutadà i activista del col·lectiu de les persones amb discapacitat, César León, va ser registrada conjuntament pels grups polítics Junts x Catalunya, PSC i ECP. Instava a la consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, i a la Secretaria General d’Esports i Activitat Física (SGEAF) a la cessió 3 Handbike, que havien quedat oblidades a un magatzem sense estrenar.
D’altre banda, en la seva defensa de la proposta de resolució, el diputat de Junts X Catalunya, Salvador Vergés, també va demanar al govern la creació d’un projecte per part de la Fundació Catalana de l’Esport, que fomenti la pràctica de l’activitat física de les persones grans amb discapacitat, amb la participació directa del col·lectiu en totes les fases del projecte.
La proposta de resolució que obliga a la SGEAF a l’entrega dels 3 Handbikes al projecte TRICICLETA es va aprovar amb els vots favorables de Junts X Catalunya, PSC, ECP, CUP i Cs, una abstenció, i el vot en contra d’ERC.
Un projecte de bicing inclusiu
Fa aproximadament dos anys, la Generalitat va comprar, a través de la SGEAF, aquests handbikes amb l’objectiu de desenvolupar un projecte de foment de l’activitat física del col·lectiu de persones amb discapacitat física (lesions medul·lars amb paraplegia i tetraplegia, lesions postictus, etc.)
Al cap d’un any de l’adquisició, César León, promotor d’aquest projecte, veient que que les bicicletes estaven oblidades en un magatzem i sense cap previsió de posar-les en servei, va iniciar un nou projecte anomenat @tricicleta, en aquest cas amb el Departament de Salut. Aquest nou projecte també estava destinat a les persones amb discapacitat, però utilitzant tricicles.
El projecte es va traslladar després a l’Àrea de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona amb la finalitat d’estudiar els patrons de mobilitat de les persones amb discapacitat i poder crear així un bicing inclusiu, el futur Tricing. L’experiència ha estat tot un èxit, però no ha pogut donar servei a usuaris amb lesió medul·lar, que podrien haver quedat coberts de disposar d’handbikes, per les seves especificitats pròpies.