Fa uns mesos vaig anar al Teatre Auditori de Granollers i durant l’entreacte de la funció vaig anar a la cafeteria del teatre. Allà vaig descobrir el projecte El Gato Verde, que em va semblar una super iniciativa digne d’una entrevista per al Diari. Dit i fet!! Vaig contactar per correu electrònic amb els responsables i aquest n’és el resultat. Les preguntes les han contestat conjuntament el Rafel Arderiu, director general, i l’Ester Lara, tècnica en inserció laboral de la Fundació Vallès Oriental (FVO).
Com neix el projecte “El gato verde“?
La finalitat era poder formar a persones amb discapacitat intel·lectual de manera dual per tal de poder complementar el seu currículum amb experiència pre-laboral dins d’un context real d’aprenentatge on la interacció amb els clients és la clau de la normalització i integració social. Aquesta iniciativa ha tingut i té un gran impacte social perquè ha ajudat a trencar estereotips vinculats a la discapacitat.
L’objectiu general d’aquesta formació és que la persona pugui adquirir els coneixements transversals i les competències laborals necessàries perquè, en un futur, puguin treballar a l’empresa ordinària.
Coneixem l’expressió “Eres más raro que un perro verde“ però el gato verde no …ens podeu explicar perquè vau triar aquest nom per al projecte?
Doncs basant-nos amb aquesta mateixa dita, perquè ha de ser un gos el que sigui verd i no un gat? Trenquem doncs estereotips començant per les frases fetes.
Quants anys té el projecte?
El primer Gato Verde es va inaugurar el 30 de gener de 2014 a Les Franqueses del Vallès, avalats per grans personalitats del món de la gastronomia com Carme Ruscalleda, Ada Parellada, Fermí Puig i Ferran Adrià. Actualment, El Gato Verde, està ubicat dins del Teatre Auditori de Granollers des de l’any 2016.
Quina és la vostra filosofia?
El projecte dona resposta a una necessitat formativa essencial per promoure la integració social i laboral de les persones amb discapacitat intel·lectual i malaltia mental, a través de la metodologia de treball personalitzat i amb suport.
Com es el feedback amb la gent que assisteix com a públic a veure un espectacle?
La resposta sempre és positiva, la promoció de la cultura unida a la sensibilització social té un gran valor afegit.
Heu rebut alguna crítica i/o opinió dolenta?
Totes han estat sempre constructives i ens han ajudat a la formació i el creixement qualitatiu tant de professionals com treballadors i treballadores amb discapacitat.
Com valoren els vostres cambrers l’oportunitat de poder entrar en el món laboral amb vosaltres?
Valoren molt l’aprenentatge inclusiu i de qualitat amb resultats significatius per tal d’aconseguir la igualtat d’oportunitats laborals, construint una societat visible on les persones amb discapacitat són empoderades per aconseguir les seves fites socials i laborals.
Diríeu que aquesta és una bona manera per a trencar la quarta paret i l’estigma en vers les persones amb discapacitat?
Sempre suma el sensibilitzar i formar a les empreses entorn a la responsabilitat social i la necessitat d’oferir oportunitats laborals a les persones amb necessitats especials.
Estem transformant la societat i el nostre entorn, gràcies a l’esforç de tots els que creuen en les capacitats d’aquestes persones i la igualtat de drets i oportunitats.
Per a vosaltres el Gato verde es …? ( acabeu la frase )
Integració, normalització, igualtat, oportunitat, autonomia, solidaritat