
El Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (Cermi) va fer una crida contundent als poders públics aquest dijous, reclamant “legislacions promotores i provisió de suports suficients” i “reals” per garantir que les persones amb discapacitat puguin exercir el seu dret fonamental a formar una família i tenir fills, si així ho desitgen.
En el marc del Dia Internacional de les Famílies, que se celebra avui, el Cermi va denunciar les “dificultats de tot ordre” que afronten les persones amb discapacitat a l’hora de fundar i mantenir una família. Aquest dret està reconegut a l’article 23 de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat de 2006, que tracta sobre el respecte de la llar i de la vida familiar.
El Cermi va assenyalar diversos elements que “entorpeixen” l’exercici del dret a crear una família per part d’aquest col·lectiu. Entre aquests, destaquen les restriccions legals que es presenten en processos d’adopció quan els progenitors són persones amb discapacitat, així com en l’assignació de la custòdia dels fills en casos de separació i divorci sota aquesta mateixa circumstància.
Altres obstacles significatius identificats pel Cermi inclouen la manca de suport adequat a les famílies monoparentals amb membres amb discapacitat; la dificultat d’accés a l’habitatge, un bé bàsic que esdevé més costós quan la família inclou persones amb discapacitat; i una protecció social que es percep com afeblida i discontínua, sense tenir prou en compte les particularitats de les situacions de discapacitat.
“Les famílies de persones amb discapacitat han de tenir una protecció reforçada a les legislacions i polítiques públiques, tant estatals, autonòmiques i locals, que anul·li o minimitzi les barreres i bretxes jurídiques, econòmiques i socials que avui encara enerven el dret fonamental a formar i mantenir adequadament una família”, va concloure el Cermi.