ECOM ha denunciat a través d’un comunicat que el document que va fer públic ahir el Departament de Territori i Sostenibilitat, mostrant els indicadors del Pla de Transports de Viatgers de Catalunya (PTVC) en que s’assegura que “el 93,5% de les estacions són adaptades a persones amb mobilitat reduïda” i que el “percentatge de vehicles de transport públic adaptats a persones amb mobilitat reduïda és de 95,2%”, no es corresponen en cap cas a l’accessibilitat real dels serveis de transport públic a Catalunya.
Segons l’entitat, que va participar a la reunió d’on va sortir aquest informe com a referent de la discapacitat física a Catalunya, l’anàlisi del Departament no ha tingut en compte aquesta cadena d’accessibilitat del servei, és a dir, l’accessibilitat a l’entorn de la parada en el cas dels busos (moltes d’elles estan en carreteres o carrers sense connexió amb itineraris peatonals segurs i accessibles) o el ‘gap’ o espai entre cotxe i andana, en el cas del transport ferroviari (com el del metro a Virrei Amat o de RENFE Rodalies a Cornellà).
ECOM ha denunciat també que per fer aquestes valoracions no s’hagi contemplat el manteniment dels elements que fan que el servei de transport realment sigui accessible (rampa/elevador, megafonia, pantalles informatives…) o la igualtat d’oportunitats en l’accés al propi servei: per exemple, per fer ús de moltes línies de bus interurbà a Lleida o Girona, la persona usuària de cadira de rodes es veu obligada a trucar mínim entre 24-48h abans de fer el trajecte al poble del costat i no existeix cap protocol unificat territorialment que garanteixi la reserva de plaça.
Així mateix, ECOM creu que per poder fer una valoració adequada del nivell d’accessibilitat als serveis de transport públic de Catalunya, hi hauria d’haver més detall sobre quin tipus de servei de transport en bus s’està analitzant (urbà, interurbà…) i a quines estacions de ferrocarril s’està referint (RENFE, FGC, Metro…). També caldria, segons l’entitat, una disgregació de dades per territori, tal i com des de ECOM han sol·licitat reiterades vegades els últims anys: segregació que permetria fer una diagnosi més acurada de les desigualtats territorials en matèria d’accessibilitat i transport públic per poder implementar un pla d’acció més efectiu en cada cas.
Per últim, ECOM discrepa dels paràmetres utilitzats per elaborar el mencionat informe, ja que el document oficial de la Generalitat només parla de persones amb mobilitat reduïda (PMR), sense tenir en compte les necessitats d’accessibilitat de tots els col·lectius (tal i com marquen les normes), contemplant els valors de l’autonomia personal i la igualtat d’oportunitats.
Per tot plegat, ECOM demana al Govern un compromís real amb el transport públic de Catalunya, i la elaboració d’una diagnosi tècnica exhaustiva, rigorosa, coordinada i en codi obert de l’accessibilitat de tots els seus serveis de transport públic a Catalunya.