
ECOM troba inacceptable la resposta que la setmana passada va donar la Directora General d’Escola Inclusiva de la Generalitat de Catalunya, Laia Assó, en relació a la problemàtica de les vetlladores a les escoles, i ha reclamat a Educació un increment dels recursos per ampliar el suport de vetlladores per cobrir les necessitats de l’alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) i les seves famílies.
Asso va confirmar que no es poden donar més hores de vetlladores aquest curs escolar perquè s’ha exhaurit el pressupost del Departament.
En aquest sentit, ECOM considera lamentable que, malgrat l’augment de recursos per a l’escola inclusiva d’enguany, un curs més, s’hagin tornat a reiterar les situacions d’alumnat amb NEE i les seves famílies que han vist reduït el suport de vetlladores; o que inicien el curs sense saber les hores assignades; o sense que el primer dia de curs no s’hagi incorporat a l’escola la persona vetlladora.
Per ECOM una escola inclusiva i de qualitat requereix d’una planificació prèvia i considera que s’hauria de poder informar les escoles i les famílies prèviament a l’inici de curs per poder tenir marge de resoldre les possibles incidències i evitar així patiment innecessari a les famílies.
Anàlisi de les vulneracions del dret a l’educació en el Radar ECOM 2022
En el Radar ECOM 2022, l’informe de vulneracions de drets de les persones amb discapacitat física i/o orgànica que ECOM elabora anualment analitzant les consultes que rep i a través d’una enquesta anual, ha detectat 11 vulneracions del dret a l’educació (3 d’elles vinculades a problemes d’accessibilitat, pel que aquestes s’han registrat dins l’anàlisi del dret a l’accessibilitat). L’informe ha detectat en total 290 vulneracions durant el 2022.
En relació a les vulneracions detectades en el dret a l’educació, el 56% tenien a veure amb els recursos d’acompanyament a l’alumnat, com és el cas de la negació o el no oferiment d’hores suficients del servei de vetlladores escolars i de monitòries per a activitats escolars.
La resta de vulneracions (44%) estaven relacionades amb les adaptacions del sistema educatiu, especialment per una manca d’adaptació dels currículums educatius i de les activitats de lleure educatiu.
Pel que fa a l’agent vulnerador, s’ha constata que el principal agent vulnerador ha estat l’Administració autonòmica (el 56% dels casos). En el 44% dels casos restants ha estat per actuacions del personal dels centres educatius. Totes les vulneracions s’han produït en centres educatius públics o concertats.