
Confederació ASPACE ha proposat un increment de l’assignació tributària de l’IRPF i de l’impost de societats destinada a activitats d’interès general considerades d’interès social, passant del 0,7% actual a l’1%. Aquesta proposta pretén oferir un canvi substancial en el sistema de subvencions actual, que ASPACE considera que necessita un marc de finançament més estable, suficient, garantit i previsible. L’objectiu és aconseguir que la proposta aparegui recollida als Pressupostos Generals de l’Estat del 2025, per proporcionar a les entitats socials una major estabilitat per planificar a llarg termini i augmentar, així, el seu impacte social.
Si aquesta proposta s’hagués adoptat l’any 2023, la quantia recaptada per l’IRPF i l’impost de societats per a fins socials hauria augmentat un 43%. Tot i això, la repercussió d’aquest increment als Pressupostos Generals de l’Estat hauria estat únicament del 0,06%.
Els fons recaptats a través de les assignacions tributàries de l’IRPF i l’impost de societats van dirigits a finançar projectes socials desenvolupats per entitats del Tercer Sector. Aquestes actuacions inclouen projectes a Espanya i a altres països a través de la cooperació internacional, així com projectes de protecció del medi ambient. En definitiva, es tracta d’una gran diversitat de projectes que tenen com a objectiu garantir els drets de la ciutadania, lluitar contra la pobresa, l’exclusió social i la desigualtat, i avançar cap a societats justes, igualitàries, inclusives, sostenibles i en pau.
El 2022, a nivell autonòmic es van finançar 6.909 projectes desenvolupats per 2.255 entitats, mentre que a nivell estatal es van finançar 887 projectes de 262 entitats. En total, es van finançar 7.798 projectes desenvolupats per 2.517 entitats socials. El 2023, es van finançar 991 projectes a nivell estatal, desenvolupats per 288 entitats socials. Actualment, s’estan analitzant les resolucions per conèixer les dades a nivell autonòmic.
Confederació ASPACE destaca que el Tercer Sector és un agent clau per a la defensa i promoció dels drets i interessos socials de tota la ciutadania i per a la garantia del benestar i la cohesió social. Les entitats socials exerceixen un rol imprescindible en el sistema de producció de benestar social del nostre país i són un aliat clau per al sector públic. A més, aquestes entitats arriben sovint on no arriben les administracions públiques, garantint drets i facilitant l’accés a serveis fonamentals.
El Tercer Sector a Espanya està format per més de 28.000 entitats que representen l’1,44% del PIB espanyol, amb un 3,2% del personal contractat al mercat laboral espanyol treballant de manera remunerada en aquestes entitats. Cada any, les entitats del Tercer Sector presten més de 48 milions d’intervencions directes i canalitzen la solidaritat de prop de 4 milions de persones a través del voluntariat.

