
L’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), les diverses universitats d’arquitectura i arquitectura tècnica, entitats de persones amb discapacitat i diversitat funcional, i els eixos comercials dels districtes de Barcelona s’estan preparant per a la 12a edició del Projecte CASBA. Aquesta iniciativa té com a objectiu fomentar la millora de l’accessibilitat dels comerços de la ciutat, involucrant diferents agents per fer de Barcelona una ciutat més inclusiva i accessible.
Els comerciants que participen en el projecte reben recomanacions específiques per millorar l’accessibilitat dels seus establiments. A més, formen part d’una comunitat compromesa amb la inclusió i la igualtat. La participació activa dels comerciants, l’alumnat i la ciutadania és crucial per a l’èxit del projecte, que busca crear una ciutat més accessible per a tothom.
Durant l’11a edició del Projecte CASBA, l’alumnat de diverses institucions educatives, incloent ETSAB-UPC, EPSEB-UPC, School of Architecture-UIC Barcelona i ETSALS-URL, ha col·laborat amb diversos comerços per analitzar la seva accessibilitat i proposar millores. Aquesta col·laboració és essencial per a millorar les estructures i promoure la consciència i l’educació sobre la importància de l’accessibilitat universal, utilitzant la metodologia d’Aprenentatge-servei.
L’onzena edició del Projecte CASBA va culminar amb diversos actes de cloenda on es van presentar els resultats obtinguts. Durant el curs 2023-2024, més de 90 estudiants van examinar 75 comerços i 10 equipaments de diferents Eixos Comercials, oferint solucions concretes per millorar l’accessibilitat per a totes les persones. Els actes de cloenda van incloure una taula rodona sobre l’impacte de les Superilles en l’accessibilitat i el comerç, la presentació del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya, sorteigs d’activitats inclusives i actuacions musicals i d’art urbà. Aquests actes van destacar la importància d’integrar el pensament arquitectònic, cultural i artístic amb la consciència social.
El Projecte CASBA, nascut el 2013 de la mà de l’IMPD, té com a objectiu principal fer el comerç de Barcelona més accessible. Aquesta iniciativa sensibilitza els estudiants d’arquitectura, el teixit comercial i la ciutadania sobre les necessitats i drets de les persones amb discapacitat. Així mateix, potencia l’accessibilitat del comerç de proximitat i garanteix la inclusió de tothom en la comunitat.