
Adif Acerca, el servei que ofereix assistència gratuïta a persones grans o amb mobilitat reduïda al transport ferroviari estatal, va realitzar 155.545 assistències entre gener i març del 2025, fet que representa un increment del 3,1% respecte al mateix període de l’any anterior. Aquest augment es produeix tot i que la Setmana Santa del 2024 va caure al març, un factor que va influir en el volum de viatgers.
Aquestes dades, publicades aquest dijous per Adif, consoliden el bon moment del servei, que va tancar el 2024 amb un rècord anual de 793.285 assistències, el segon més alt de la seva història.
Les estacions amb més assistències durant el primer trimestre van ser Madrid Porta d’Atocha Almudena Grandes, amb 24.928 serveis (+5,6%); Chamartín Clara Campoamor, amb 17.555 (+7,5%); i Barcelona Sants, amb 14.964 (+1,2%).
En relació amb els perfils d’usuari, el 45% de les assistències es van oferir a persones grans que necessiten ajuda, un 22,4% a viatgers amb discapacitat visual, un 14,3% a passatgers amb mobilitat reduïda, un 13% a persones en cadira de rodes i un 6,8% a viatgers amb carrets de nadó, entre altres casos.
El servei, conegut com a Acerca, rep una valoració mitjana de 8,7 punts sobre 10, segons un estudi realitzat per SigmaDos. L’informe revela que set de cada deu usuaris (67,2%) el qualifiquen amb una nota d’entre 9 i 10 punts, considerant-lo excel·lent.
“Més de la meitat dels usuaris assegura que poden viatjar amb tren gràcies al servei Sobre”, destaca l’enquesta. A més, el perfil majoritari dels usuaris és fidel: “Un 51,7% demana l’assistència des de fa més de dos anys, i un 66% ho fa amb freqüència”. A més, “un 81,7% el recomana a altres viatgers”.
El servei és prestat per més de 600 assistents de mobilitat a 146 estacions amb trànsit d’alta velocitat, mitjana i llarga distància. La seva tasca rep les puntuacions més altes: l’atenció personal obté un 9,3, l’acompanyament per l’estació un 9,2, i la uniformitat, l’ajuda amb l’equipatge i la informació facilitada un 9,1.
Els aspectes més valorats del servei són l’atenció del personal, l’assistència per pujar i baixar del tren, l’acompanyament per les instal·lacions i el suport amb l’equipatge.
Adif renova i amplia constantment el servei Acerca per adaptar-lo a les necessitats dels usuaris i a l’augment del trànsit ferroviari. Entre les darreres millores, destaca la inversió de cinc milions d’euros per adquirir 270 plataformes elevadores, destinades a facilitar l’accés a persones en cadira de rodes.
El servei Acerca, prestat per Adif i ofert gratuïtament per les empreses ferroviàries, dona suport a persones amb discapacitat (motriu, visual, auditiva o cognitiva) i a persones amb mobilitat reduïda (gent gran, embarassades, famílies amb cotxets, etc.) perquè puguin moure’s per l’estació i accedir als trens amb seguretat i comoditat.
Els viatgers poden sol·licitar el servei als canals de venda de les empreses ferroviàries o presencialment als punts de trobada de 70 estacions, fins a 30 minuts abans de la sortida del tren. A les altres 76 estacions, cal fer-ho amb un mínim de dotze hores d’antelació.
Secció patrocinada per
