
CCOO ha anunciat una concentració del personal vetllador davant del Departament d’Educació el pròxim 23 de desembre a les 11.30 h. Aquesta mobilització busca visibilitzar la situació de precarietat laboral que afecta un col·lectiu majoritàriament femení i reclamar la seva internalització immediata.
Segons el sindicat, les vetlladores pateixen jornades parcialitzades, canvis constants en l’horari de treball d’un curs a l’altre o fins i tot dins el mateix curs, i manca de definició en les seves funcions. Aquestes condicions laborals, afegides a salaris insuficients, provoquen un futur laboral incert que afecta el benestar psicològic i emocional de les treballadores.
Una vetlladora descriu la situació afirmant que, en molts casos, es converteixen en “la infermera o l’educadora de necessitats especials low cost del Departament”. Això es deu al fet que la figura ja existeix dins del Departament d’Educació com a Auxiliar d’Educació Especial, però el servei es continua externalitzant a empreses privades. Aquestes empreses, segons CCOO, vulneren sistemàticament els drets laborals de les treballadores amb “errors constants en el pagament de salaris, retards en les cotitzacions a la Seguretat Social, i una manca de comunicació que deixa desemparades les treballadores davant de qualsevol incidència”.
CCOO denuncia que aquesta precarietat és responsabilitat última del Departament d’Educació, que encara no ha complert amb la disposició addicional trenta-unena de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC). Aquesta normativa estableix que el Govern havia d’establir un calendari per integrar les vetlladores com a personal tècnic de suport educatiu durant el curs 2020-2021, però aquest compromís segueix pendent.
Amb el lema “Volem internalització ja!”, CCOO insisteix en la necessitat de complir la llei i incloure les vetlladores dins les plantilles dels centres educatius. La concentració del dia 23 és una crida a exigir una solució definitiva i posar fi a una situació que consideren insostenible.

