
El conseller Raúl Moreno i David Àlvarez s’han reunit amb les responsables del CDIAP // Foto: Generalitat de Catalunya
El Departament de Drets Socials i Inclusió destinarà enguany un pressupost de 73,2 milions d’euros a la xarxa d’atenció precoç dels infants, un recurs clau per a la detecció i tractament de les situacions de discapacitat, trastorns del desenvolupament o risc de patir-lo en la primera infància. Aquesta inversió permetrà finançar prop de 300.000 hores assistencials addicionals fins a assolir els dos milions d’hores anuals, el que suposa un increment del 17% respecte a l’exercici del 2025.
Aquest increment de fons públics pretén absorbir la creixent demanda en els Centres de Desenvolupament Infantil i Atenció Precoç (CDIAP) de Catalunya, que l’any passat van atendre 56.724 infants de menys de sis anys, un 8% més que el 2024. Es tracta del volum d’usuaris més alt registrat fins a la data, consolidant una tendència a l’alça en la qual l’atenció a nens i nenes amb necessitats específiques s’ha elevat un 45,72% en l’última dècada respecte als 38.927 de 2015, i més que triplica els 16.463 casos registrats l’any 2005.
L’any 2025, la conselleria va invertir 65,49 milions d’euros per cobrir un total de 1.747.364 hores d’atenció. Aquestes dotacions van permetre incorporar 130 nous professionals a la xarxa integrada per 105 CDIAP, fins a aconseguir una plantilla de 1.603 especialistes en àrees com la fisioteràpia, la logopèdia, el treball social, la psicologia o la teràpia ocupacional. L’ampliació de personal va reduir el temps mitjà d’espera per a la primera visita, passant dels 40 dies del 2024 a 37,3 dies el 2025.
Increment notable dels diagnòstics de l’espectre autista i de la comunicació
En la distribució per demarcacions, Barcelona va concentrar la major part de l’atenció amb 41.322 infants, seguida de Girona (6.368), Tarragona (4.577), Lleida (3.189) i les Terres de l’Ebre (1.268).
Pel que fa a les patologies i condicions diagnosticades, els trastorns del desenvolupament van suposar el 19,97% dels casos, dels quals més de la meitat van correspondre al trastorn de l’espectre autista (TEA). D’altra banda, els trastorns del llenguatge i la comunicació van representar el 18,59%, una xifra que s’ha multiplicat per gairebé tres amb un increment del 186% des del 2015. Els trastorns del desenvolupament motor van suposar el 12,21% de les atencions.
El sistema manté un enfocament preventiu, amb un 53% de les derivacions procedents de l’àmbit sanitari i un 34% de l’educatiu. A més, prop del 60% de les noves sol·licituds corresponen a infants menors de 3 anys, fet que permet una intervenció precoç davant les primeres manifestacions de discapacitat o alteracions en el desenvolupament.
Quatre dècades de servei al CDIAP de la Cerdanya
Aquestes dades es van donar a conèixer durant la visita del conseller de Drets Socials i Inclusió, Raúl Moreno, al CDIAP de la Cerdanya, situat a Puigcerdà i gestionat pel Consell Comarcal de la Cerdanya, amb motiu del seu quarantè aniversari. El conseller va fer la visita acompanyat del director territorial del departament a Girona, David Alvarez.
En el cas d’aquest centre pirinenc, el departament va finançar 6.208 hores d’atenció l’any passat, un 51,67% més que les 4.093 hores del 2023. Aquest augment de recursos va permetre elevar la xifra d’infants atesos de 193 a 216 (un 11,9% més), augmentar l’atenció individualitzada de 0,49 a 0,67 hores per usuari i reduir el temps mitjà d’espera de 47,17 a 30,7 dies.

