El Govern espanyol aprova el primer pla d’acció per protegir els drets de les dones i nenes amb discapacitat

El programa 2025-2035, dotat amb més de 65 milions d’euros, fixa sis objectius i 43 accions per combatre la discriminació i promoure la igualtat i l’autonomia

El Govern espanyol aprova el primer pla d’acció per protegir els drets de les dones i nenes amb discapacitat
El ministre Bustinduy aquest dijous al Ple del Consejo Nacional de la Discapacidad // Foto: Ministerio de Derechos Sociales

El ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha presidit aquest dijous el Ple del Consejo Nacional de la Discapacidad, on s’ha aprovat el primer Pla d’acció per a la promoció i protecció dels drets de les dones i nenes amb discapacitat (2025-2035).

Segons ha informat el seu gabinet en un comunicat, es tracta d’un pla d’acció transversal que estableix sis grans objectius i 43 accions concretes per assolir-los, amb una dotació pressupostària de 65.156.207 euros. L’objectiu és garantir que les dones i nenes amb discapacitat puguin exercir els seus drets en igualtat de condicions i eradicar les situacions de violència i discriminació que encara pateixen.

Durant la seva intervenció, Bustinduy ha destacat que aquesta aprovació representa “una política palanca del Govern d’Espanya” i ha subratllat: “Hem aprovat el primer pla de la nostra democràcia per protegir i promoure els drets de les dones i nenes amb discapacitat, que continuen en quotes de desigualtat inacceptables. Espanya tenia un deute democràtic amb elles”.

Aquest pla neix com a resposta al mandat del nou article 49 de la Constitució Espanyola i dona compliment al que estableix l’Estratègia Espanyola sobre Discapacidad 2022-2030, que aborda les necessitats específiques i la discriminació múltiple que viuen les dones i nenes amb discapacitat, en línia amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible número 5 de l’Agenda 2030, orientat a assolir la igualtat de gènere i “empoderar” totes les dones i nenes.

Entre els objectius principals del pla destaquen la promoció de la igualtat de tracte i la no-discriminació, l’eliminació de biaixos masclistes i capacitistes, el reforç de l’empoderament i la presa de decisions, l’eradicació de la violència i els abusos, la garantia dels drets sexuals i reproductius i l’accés efectiu a la justícia. A més, es pretén visibilitzar el paper de les dones i nenes amb discapacitat en el sistema de cures, afavorint la seva vida independent i la inclusió comunitària.

Les mesures previstes es desenvoluparan en col·laboració amb altres ministeris i abastaran àmbits com l’educació, l’ocupació, la salut, la justícia i la participació social. Entre elles hi ha la creació de guies i recomanacions per garantir la igualtat real, formacions per a professionals destinades a eliminar estereotips, l’elaboració d’estudis i protocols d’actuació per prevenir la discriminació, així com accions per fomentar la participació i la visibilitat de les dones amb discapacitat i adaptar els serveis públics per assegurar-ne l’accessibilitat universal.

- PUBLICITAT -
Banner Col·lectiu Ronda 300x600

En conjunt, el pla busca eliminar les barreres estructurals i els estereotips que perpetuen la desigualtat, avançant cap a una societat més justa, inclusiva i lliure de violències.

El document ha estat elaborat per l’Observatorio Estatal de la Discapacidad mitjançant una metodologia participativa en què ha tingut un paper central la veu de les pròpies dones i nenes amb discapacitat, amb l’objectiu d’ajustar les accions a les seves necessitats i prioritats. A més, incorpora un diagnòstic exhaustiu sobre la situació actual dels seus drets a Espanya.

La vicepresidenta de Cermi Mujeres, entitat integrada al Comité Español de Representantes de Personas con Discapacidad, on s’ha celebrat el Consell, ha valorat positivament la implicació directa de les dones i nenes amb discapacitat i ha qualificat el pla com “un fita en el compromís institucional amb la igualtat real”.

Aquest pla d’acció s’emmarca en un procés més ampli de reformes legislatives, que inclou la modificació de les lleis de Dependència i Discapacitat, actualment en tràmit al Congreso de los Diputados després de ser aprovades pel Consejo de Ministros.

Aquesta reforma reconeix l’accessibilitat universal com a dret, incorpora un article específic sobre la situació de les dones amb discapacitat i subratlla la importància de garantir la seva salut sexual i reproductiva, alhora que blinda el dret de les persones amb discapacitat a formar una família. També posa el focus en la infància amb discapacitat, promovent el desenvolupament infantil mitjançant serveis d’atenció precoç.

El Pla d’acció per a la promoció i protecció dels drets de les dones i nenes amb discapacitat es pot consultar íntegrament en línia i està disponible en formats accessibles: llengua de signes espanyola, lectura fàcil i PDF accessible.

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES