
Accions quotidianes com entendre una notificació del banc, desxifrar un correu institucional o fer un tràmit en línia poden ser un veritable desafiament per a milions de persones. Ara, un nou assistent digital anomenat Melvin ofereix una solució, ja que facilita l’accés a la informació digital de manera comprensible i autònoma.
Laura Martín Barnadas, cofundadora i CEO d’Accessibles —l’entitat darrere de Melvin—, afirma: “A Accessibles treballem per crear un món digital sense barreres cognitives, comunicatives i sensorials. La nostra tecnologia, basada en la intel·ligència artificial (IA) i el disseny universal, promou l’educació, possibilita la comunicació i l’accés a la informació i en facilita la comprensió. Facilitem que totes les persones, sense importar les seves capacitats, puguin obtenir una experiència digital adaptada a les seves necessitats perquè puguin participar de manera activa i autònoma en la societat“. Martín, formada a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) en disseny tecnopedagògic, lidera aquest projecte amb Luis Malhadas, responsable de tecnologia, i Anna Barnadas Figueras, responsable financera. Martín i Malhadas també han participat en el programa EduTECH Emprèn de la UOC.
Segons els seus creadors, “Melvin és com una navalla suïssa virtual” i qualsevol persona pot utilitzar-lo. El seu objectiu és transformar l’educació i altres sectors clau, des de realitzar una transferència fins a concertar una cita o comprendre un contracte. Aquest projecte va ser finalista del premi SpinUOC Dona 2025, dins del programa d’emprenedoria SpinUOC, gràcies al seu enfocament en l’accessibilitat mitjançant la intel·ligència artificial.
Melvin és un programari basat en IA que aborda la manca d’accessibilitat i personalització en qualsevol entorn digital, especialment per a persones amb discapacitat o necessitats específiques. L’eina ofereix funcions com resums, lectura fàcil, pictogrames, llengua de signes i audiodescripció, millorant la comprensió del contingut i promovent una comunicació i educació per a tothom. A més, proporciona suport a famílies i professionals, automatitzant la creació de contingut accessible a través d’un xatbot especialitzat.
Aquesta solució tecnològica va sorgir d’una recerca a finals de 2023 sobre l’accessibilitat en entorns virtuals d’aprenentatge. “Vam veure l’oportunitat de fusionar els nostres coneixements —l’enginyeria informàtica, l’accessibilitat, l’àmbit social i l’educatiu i la tecnopedagogia— i de col·laborar amb persones amb dificultats de comprensió i aprenentatge i entitats socials i educatives, la qual cosa és indispensable“, expliquen els fundadors.
Tot i que Melvin pot ser utilitzat per la població en general, és una eina imprescindible per a col·lectius com persones amb dificultats de lectura i comprensió, dislèxia, discapacitat intel·lectual, paràlisi cerebral, danys cerebrals, problemes de visió o sordceguesa, a més de gent gran, immigrants i persones amb baixa alfabetització. En l’àmbit educatiu, Melvin s’adreça a alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) i facilita el disseny universal per a l’aprenentatge (DUA).
Melvin col·labora amb organitzacions amb presència digital, incloent-hi entitats educatives, corporacions i organismes governamentals, per fer els seus continguts, plataformes i serveis accessibles per a tothom. L’accessibilitat digital és fonamental per garantir la igualtat d’oportunitats, millorar l’experiència d’usuari i complir amb la normativa vigent en qualsevol sector.