
Un total de 31 universitats espanyoles han estat seleccionades per al desenvolupament de programes universitaris de formació per a l’ocupació de joves amb discapacitat intel·lectual, del desenvolupament i/o de l’espectre de l’autisme durant el curs acadèmic 2024/25, en el marc de la vuitena convocatòria d’ajudes de Fundació ONCE, la resolució definitiva de la qual acaba de publicar-se.
La iniciativa, que es duu a terme per vuitè any consecutiu, compta amb el suport financer del Fons Social Europeu (FSE) a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil (POEJ) i està adreçada a totes les universitats espanyoles i centres adscrits.
En concret, les universitats seleccionades han estat les andaluses d’Almeria, Còrdova, Granada, Huelva, Jaén, Màlaga, Sevilla i Pablo de Olavide, també de la capital andalusa; les madrilenyes d’Alcalá de Henares, Camilo José Cela, CEU Sant Pau, Complutense, Francesc de Vitòria, Politècnica i Rei Juan Carlos; les catalanes de Barcelona, Girona, Rovira i Virgili, Pompeu Fabra i Ramon Llull; les castellanolleoneses de Burgos i Salamanca; les valencianes de Miguel Hernández, Jaume I i València, i les de Múrcia i Catòlica de Múrcia. A més, també impartiran cursos les Universitats de la Corunya, Castella-la Manxa (Albacete), Cantàbria i Extremadura.
Totes elles hauran d’oferir cursos que proporcionin a l’alumnat formació universitària enfocada a millorar la seva autonomia, coneixements humanístics i preparació laboral, i dotar-lo d’habilitats necessàries per augmentar les seves possibilitats de trobar una feina, accedint a llocs en la modalitat de l’ocupació amb suport.
Així mateix, hauran de proporcionar a aquests joves experiències inclusives i de normalització dins de la comunitat universitària i facilitar-los una formació integral i personalitzada.
Aquests alumnes seran persones amb discapacitat intel·lectual -amb un grau igual o superior al 33%-, d’entre 18 i 29 anys i inscrits al Sistema Nacional de Garantia Juvenil de manera prèvia a l’inici del curs.
Tot això perquè l’objectiu principal del programa és implicar les universitats, com a agents decisius en la inclusió social, en la formació de joves amb discapacitat intel·lectual, l’accés a l’educació superior dels quals encara és insignificant.
Balanç edicions
Gràcies a aquesta iniciativa, al llarg de les set primeres edicions, més de 2.500 joves amb discapacitat intel·lectual han conegut la realitat universitària. A més, han millorat el seu perfil professional gràcies a les pràctiques laborals que s’inclouen dins del programa, cosa que en alguns casos ha suposat una contractació posterior.
Fundació ONCE vol assolir la inclusió social per mitjà de la formació i l’ocupació de les persones amb discapacitat. Dins d’aquest col·lectiu, els joves amb discapacitat intel·lectual representen un grup amb especials dificultats d’inserció laboral, a causa del seu baix nivell formatiu, per la qual cosa cal fer actuacions concretes per invertir aquesta situació i millorar-ne l’ocupabilitat.
Diverses investigacions posen en evidència que la formació de persones amb discapacitat intel·lectual a l’entorn universitari en competències professionals generals, comptant amb una titulació emesa per la universitat, incideix positivament en la seva inserció laboral en diferents sectors empresarials i suposa un creixement mutu per a l’alumnat amb i sense discapacitat.