Dijous, 13 juny 2024
IniciESPECTACLESUna òpera inclusiva rendeix homenatge a la sordesa del mestre Beethoven

Una òpera inclusiva rendeix homenatge a la sordesa del mestre Beethoven

L’òpera ‘Fidelio’ s’estrena aquest divendres a la Filharmònica de París i ha estrenat el Gran teatre del Liceu de Barcelona per estrenar la seva gira europea

un moment de l'òpera fidelio de beethoven
Un moment d’una de las representaciones de la ópera ‘Fidelio’ // Foto: Filarmónica de Los Ángeles

L’única òpera composta per Beethoven, Fidelio, ha triat el Gran Teatre del Liceu de Barcelona per estrenar la seva gira europea. El seu director, Gustavo Dudamel, la descriu com una representació inclusiva “amb artistes i músics sords” que ret homenatge a un autor la sordesa del qual “va ser un poder” que li va permetre crear la seva genial obra. Aquest divendres a la Filharmònica de París sonarà una sola veu, la de la inclusió.
Aquest muntatge pensat per a espectadors sords i amb problemes d’audició no té precedents dins del món la lírica. L´obra està interpretada íntegrament en llengua de signes internacional; i en el cas de Barcelona, ​​a més a més, en llengua de signes catalana. Aquest ‘Fidelio’ ve a obrir una nova via d’integració. “Beethoven és la llavor sobre la qual podem basar un nou camí de creativitat i integració”, explica el director del Liceu, Víctor Garcia de Gomar en una entrevista a Servimedia.

“Beethoven era un compositor sord que va escriure gran part de la seva literatura quan ja no sentia res i per tant ens va llegar amb la seva imaginació un art revolucionari que canviaria els pilars de la música”, subratlla. “Tots els espectacles haurien de tenir aquesta mirada i aquesta vocació integradora”. “Va ser una aposta personal de Dudamel introduir al muntatge el Cor de Mans Blanques, els membres del qual presenten algun tipus de discapacitat”, destaca el director del Liceu.

El poder de la sordesa

Al seu pas per la Ciutat Comtal, aquesta experiència inclusiva ha deixat una empremta especial en cadascuna de les 40 persones sordes pertanyents a la Federació de Persones Sordes de Catalunya (Fesoca), que s’han pogut moure entre bastidors durant l’assaig general d’aquest muntatge. “Quina meravella! És impressionant veure intèrprets de llengua de signes en català, anglès i veneçolà! Per mi és de gran ajuda i comoditat tenir accés a la informació completa”, reconeix amb certa emoció a Servimedia aquesta barcelonina sorda, Marina Martínez.

PUBLICITAT

Marina va tenir ocasió de xerrar, o de signar amb unes mans emocionades, sobre la música amb tots els artistes, sords i no, de la Companyia del Deaf West Theatre de Los Angeles que involucra artistes i el públic en experiències teatrals inspirades en la cultura sorda.

A més, sobre l’escenari els membres del Cor de Mans Blanques d’El Sistema de Veneçuela s’uneixen en una sola veu, a través del cant i la llengua de signes, donant visibilitat a les persones amb discapacitat.

Aquesta agrupació musical està integrada per més de 100 persones: nens i joves amb dèficit visual i cognitiu, discapacitat motriu, dificultats d’aprenentatge, autisme i altres. Després, hi ha la secció de llengua de signes composta per persones sordes.

PUBLICITAT

Gustavo Dudamel, en converses amb el director artístic del Liceu, Víctor García de Gomar, ha confessat que “sempre s’havia preguntat com podia compondre Beethoven, un músic sense escoltar”. També reconeix que al geni de Bonn no se li ha rendit mai un homenatge per la seva sordesa. “Jo crec que la sordesa va ser un poder que ell va tenir per poder aïllar-se i crear”, assevera.

Dudamel va decidir llavors fer Fidelio amb actors i músics sords. Una òpera que s’expressa a partir de la música i la poesia gestual de la llengua de signes. Derroca barreres i troba altres camins alternatius per arribar a tots els públics.

Aquest divendres ‘Fidelio’ ressonarà a la Filharmònica de París. Dudamel torna a la capital gal·la quan es compleix aproximadament un any de l’anunci de la seva dimissió com a director musical de l’Òpera Nacional de la capital gal·la. El 25 de maig del 2023 el mestre veneçolà va abandonar el càrrec de director amb què s’havia compromès inicialment fins a la temporada 2026-2027. Dudamel va justificar la decisió al·legant motius personals, argumentant que desitjava poder passar més temps amb la família. “Ha estat un privilegi compartir moments tan bonics”, va afirmar en aquell moment en un comunicat del teatre parisenc.

L’actual director de la Filharmònica de Los Angeles i de l’Orquestra Simfònica Simón Bolívar de Veneçuela torna avui a París amb Fidelio. Aquesta innovadora producció semiescenificada va ser qualificada de “gran avenç per a l’òpera” pels Àngels Times, quan es va representar el 2022.

Precisament, aquell moment va suposar un descobriment per als membres del Cor de Manes Blanques que van plasmar les seves experiències a ‘Fidelio’ a través de la pintura o, a causa de la seva discapacitat, les van plasmar per escrit sobre un altre llenç que és la pàgina web de l’agrupació musical.

“Actuar a ‘Fidelio’ representa la integració i la inclusió social”, manifesta Yeisson Escobar, un dels membres del Cor. “Estic agraït al mestre Dudamel per haver tingut la idea d’escollir un grup de sords per fer alguna cosa sense precedents a tothom i demostrar que no hi ha límits pels teus somnis”.

Dayana Onofrieti és companya de Yeisson. Per a ella, l’experiència d’aprendre tècniques teatrals li ha fet sentir emocions, “una mica de por, però m’ha fet adquirir la disciplina per entendre que puc fer més coses”.

Potser aquestes reflexions són les que converteixen aquesta òpera en alguna cosa més que un espectacle, sinó en un homenatge gens silenciós a la comunitat de persones sordes.

PUBLICITAT

Subscriu-te a la Newsletter

Per estar al dia de tota l'actualitat del món de la diversitat funcional a Catalunya

SERVIMEDIA
SERVIMEDIA
© SERVIMEDIA. Aquesta informació és propietat de Servimedia. Només pot ser difosa pels clients d'aquesta agència de notícies citant Servimedia com a autor o font. Tots els drets reservats. Queda prohibida la distribució i la comunicació pública per tercers mitjançant qualsevol via o suport.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

ÚLTIMES NOTÍCIES

Skip to content