
El programa “Lesió Medular i Salut Mental” estrena un episodi especial dedicat al dolor neuropàtic, una de les problemàtiques més comunes i complexes que afecten les persones amb lesió medul·lar. Aquest podcast, impulsat per la Federació Nacional ASPAYM, combina experiències personals i professionals per resoldre dubtes recurrents i oferir eines pràctiques per als afectats i els seus entorns familiars.
En aquest episodi, es compta amb la participació del Dr. Antonio Oliviero, neuròleg i cap del Grup FENNSI (Exploració funcional i neuromodulació del sistema nerviós) de l’Hospital Nacional de Paraplègics de Toledo. A la conversa, el doctor analitza els avenços científics i els reptes pendents en la recerca del dolor neuropàtic, així com el seu impacte en altres àmbits com la salut mental. També s’exploren possibles horitzons de futur per millorar l’abordatge d’aquesta problemàtica.
Aquest podcast especial forma part d’un projecte recolzat pel Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 i s’afegeix als 22 episodis ja disponibles de la primera temporada, que ha superat els 100 subscriptors i les 1200 escoltes. A cada programa, s’aporten claus per millorar el benestar emocional i afrontar els canvis vitals associats a la lesió medul·lar sobrevinguda.
Els episodis disponibles a iVoox cobreixen temes variats com l’adaptació hospitalària, la qualitat de vida amb discapacitat física, la resiliència, la incorporació de la cadira de rodes a la imatge corporal i el retorn al domicili després de l’hospitalització. Altres programes analitzen com afronten les famílies la discapacitat física, la importància de l’autonomia personal i aspectes relacionats amb la maternitat, la sexualitat, l’envelliment i l’esport adaptat.
A més, el podcast ha publicat diversos episodis temàtics amb motiu de dies commemoratius. El Dia de la Lesió Medul·lar, per exemple, es va dedicar a la situació de les dones amb discapacitat i les cures associades, així com a les discapacitats físiques sobrevingudes per intents de suïcidi. També s’han publicat especials sobre la violència contra les dones amb discapacitat i la solitud no desitjada.
Aquest espai s’ha consolidat com una eina essencial per acompanyar les persones amb lesió medul·lar i altres grans discapacitats físiques, oferint una plataforma de suport basada en la informació, la sensibilització i el coneixement científic.