Un de cada catorze infants en edat escolar pateix trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL)

Aquest trastorn en la parla pot provocar fracàs escolar i assetjament

infants trastorn desenvolupament llenguatge tdl
És important la detecció precoç d’aquest trastorn infantil // Foto: Pixabay

Un de cada catorze nens en edat escolar té el trastorn del desenvolupament del llenguatge (TDL) -també conegut com a trastorn específic del llenguatge (TEL)-, segons l’estudi epidemiològic SCALES, dut a terme al Regne Unit. Aquest trastorn, poc conegut entre la població, afecta l’adquisició i el desenvolupament del llenguatge d’alguns infants.

Aquest trastorn ha agafat rellevància durant aquests dies ja que el passat 18 d’octubre es va celebrar el Dia Internacional de la Conscienciació sobre el TDL i un dia després la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) va organitzar la V Jornada sobre Dificultats de l’Aprenentatge, en el qual es van desenvolupar diverses ponències de professionals que van abordar aquesta temàtica.

BANER_300X250

Segons explica Llorenç Andreu Barrachina, professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC, hi han senyals que alerten sobre aquest trastorn en la parla d’alguns infants dels quals és freqüent que no apareguin preposicions, articles, adverbis o pronoms. “Entorn d’un 25% dels infants amb TDL són parlants tardans, és a dir, comencen a pronunciar les primeres paraules entorn dels dos anys, per tant, els infants que tarden més a aprendre a parlar estan en risc de tenir més endavant TDL”, explica. 

Un altre senyal que podem trobar és que el nen no presta gaire atenció al que diuen els altres i fins i tot que en alguns casos no respon, assenyala Elvira Mendoza, catedràtica de Logopèdia, doctora en Psicologia per la Universitat de Granada i ponent en la Jornada.

Pels especialistes els nens amb TDL es troben amb problemes per seguir el ritme de la classe. A més, segons indica Llorenç Andreu Barrachina “si no es porta a terme cap intervenció, els infants amb TDL tindran un desenvolupament del llenguatge oral deficient que provocarà problemes en l’aprenentatge de la lectoescriptura i en el nivell escolar, i acabaran amb una gran probabilitat de fracàs escolar”.

Altres problemes relacionats amb TDL són de caràcter social. Els infants amb aquest trastorn tenen problemes per interactuar amb els companys, i fins i tot la possibilitat de patir assetjament escolar.

Els experts consideren que la intervenció dels pares és clau per anticipar-se a aquest problema. El TDL no es diagnostica fins aproximadament els cinc anys, però una intervenció precoç abans si es detecta algun símptoma, pot ser vital per reduir l’efecte d’aquest trastorn.

“De seguida que es tingui alguna sospita que el nen no segueix el curs de desenvolupament típic del llenguatge es recomana una intervenció, ja que com més aviat s’intervé, més bo és el pronòstic. Per exemple, si als dos anys el nen encara no parla o té molt poc llenguatge, seria ideal que rebés una estimulació precoç que seria molt beneficiosa”, explica Llorenç Andreu Barrachina.

banner_dental

Sigues el primer a opinar

Deixa un comentari

La vostra adreça de correu no serà publicada


*