Una de les dades més destacades del V Estudi ‘Universitat i Discapacitat’ de la Fundació Universia, que es va presentar ahir al Centre Espanyol de Documentació sobre Discapacitat (CEDD), és que el 21% d’estudiants amb discapacitat afirma haver-se sentit discriminat en alguna ocasió al llarg dels estudis universitaris.
Com no podia ser d’una altra manera, l’edició d’enguany analitza l’impacte de la pandèmia. En aquest sentit, el 21% d’aquests alumnes afirma tenir més dificultats per seguir les classes en temps de coronavirus. A més, gairebé una quarta part dels enquestats es queixa de la manca de recursos tecnològics i dispositius digitals per poder estudiar des de casa (24%). També manifesten altres necessitats derivades de la covid-19, dificultats per realitzar exàmens i seguir les classes (17%) i alguns problemes a nivell psicològic (aïllament, solitud, ansietat), entre altres.
D’altra banda, cal destacar que 9 de cada 10 estudiants amb certificat de discapacitat declara que pot estudiar perfectament des de casa al comptar amb els dispositius i els recursos informàtics per a això.
Pel que fa als continguts, gairebé un 80% estudiants amb discapacitat afirma que ha rebut correctament la informació necessària per a la realització de les seves activitats acadèmiques. Encara que un 17% afirma haver tingut moltes o bastantes dificultats per al seguiment de les classes.
Inclusió dels estudiants amb discapacitat
En relació al grau d’inclusió dels estudiants amb discapacitat a la universitat, l’estudi destaca que les principals raons de discriminació venen relacionades per problemes amb el professorat, com faltes de respecte, manca d’atenció a les seves necessitats, mala actitud, etc (38,2%) o problemes d’accessibilitat com ara barreres arquitectòniques, exàmens no adaptats, falta d’adaptació curricular, etc. (37,9%).
Pel que fa a les relacions amb els companys, sobre l’aïllament 1 de cada 3 estudiants amb discapacitat afirmen sentir-se aïllats respecte als altres companys i companyes de la universitat. En aquest sentit, el 16% dels estudiants amb discapacitat considera que els seus companys i companyes es comporten de manera diferent amb ells que amb la resta de la comunitat estudiantil. A més, el 35% estima que té més dificultats que els seus companys sense discapacitat per relacionar-se amb els altres estudiants.
La participació en activitats acadèmiques és bastant més elevada, ja que més d’un 40% declara que hi participa sempre que pot, encara que hi ha més d’un 15% que té la sensació que se li aïlla.
Perfil de l’estudiant universitari amb discapacitat
Es manté la tendència d’edicions anteriors de l’estudi, on la proporció d’estudiants amb discapacitat presents a la universitat (19.910 contemplats en aquest estudi) és menor a mesura que avança el nivell formatiu.
Per tipus de discapacitat es manté la tendència: la discapacitat predominant entre els estudiants de Grau, primer i segon cicle amb discapacitat és la discapacitat física (30,4%), seguida de les persones amb discapacitat intel·lectual o de desenvolupament (11,8% ), les persones amb discapacitat sensorial (10%) i, finalment, les persones amb discapacitat psicosocial o relacionada amb salut mental (3,9%).
Respecte a la relació entre els serveis i els estudiants amb discapacitat, 6 de cada 10 dels estudiants enquestats s’han posat en contacte en alguna ocasió amb el Servei d’Atenció a les Persones amb Discapacitat de la seva universitat.
Barreres d’accessibilitat
El 16% dels estudiants amb discapacitat que han participat en aquest estudi afirma haver trobat barreres d’accessibilitat a la facultat oa l’escola universitària en què cursen els seus estudis.
Desde la perspectiva de los estudiantes con discapacidad, cerca del 40% considera que siguen existiendo barreras físicas para las personas con discapacidad. Además, casi un 20% estima que hay una falta de adaptación de los contenidos teórico-prácticos, y un 15% que faltan medios y recursos didácticos adaptados.
Cal tenir en compte en aquest sentit que la majoria d’universitats afirma tenir en compte criteris d’accessibilitat en les seves instal·lacions però només un 25% del total han avaluat els seus nivells d’accessibilitat.
Un estudi de seguiment
L’objectiu d’aquest informe, elaborat per cinquè any amb caràcter biennal, és mesurar el grau d’inclusió de les persones amb discapacitat en el sistema universitari espanyol relatiu a el curs 2019-2020 i mostrar l’evolució que s’ha produït durant els deu cursos acadèmics transcorreguts des de l’arrencada d’aquest projecte el 2011.
Aquest estudi ha comptat amb la participació de 1.860 universitaris amb discapacitat que estan cursant estudis universitaris en l’actualitat o que ho han fet recentment. D’altra banda, les 61 universitats (públiques i privades) que han col·laborat, representen el 76% d’universitats i engloben el 87% dels universitaris amb discapacitat de el sistema universitari espanyol.
L’estudi ha estat realitzat per la Fundació Universia, que compta amb el suport de Banco Santander per al desenvolupament de les seves activitats, amb la col·laboració de Fundació ONCE, Crue Universitats Espanyoles, el Comitè Espanyol de Representants de Persones amb Discapacitat (CERMI) i el Reial Patronat sobre Discapacitat.